Radnice modernizuje okolí říčanského nádraží

4. 11. 2019

 

Říčanská radnice se již několik let snaží o vytvoření kultivovaného prostoru v okolí nádraží a zlepšení prostupnosti frekventované lokality. Stavební práce se letos zaměřily na druhou etapu kompletní rekonstrukce ulice Politických vězňů a přístup k nádraží po Cestě Svobody. Další vznikající přístup bude pěší a povede od nádraží ke komerční zóně. Zatím stezka, kterou realizovala v první etapě společnost Contera Investment, propojuje obchodní zónu schodištěm s ulicí Říčanská. Město naváže na asfaltovou stezku úsekem, který povede po staré vlečce k ulici K Podjezdu. Radnice chce obnovit i zabetonovaný průchod pro pěší pod železniční tratí Praha - Benešov a rekonstruovat parkovací plochu v ulici Nádražní.

 

Celková rekonstrukce ulic Politických vězňů a Cesta Svobody finišuje

Na jaře stavební firmy Stavitelství Řehoř s firmou T4 Building odstartovaly druhou etapu celkové rekonstrukce ulice Politických vězňů. Nejprve se stavební práce odehrávaly v prostoru ulic Pod Lihovarem a 17. listopadu, kde byl postupně vybudován poslední úsek nového řadu dešťové kanalizace, který propojil část vybudovanou loni v I. etapě až do potoka u parku Václava Havla. Původní vodovodní vedení bylo modernizováno a nahrazeno kapacitnějším potrubím z tvárné litiny. Město tak získá plnohodnotnou alternativní trasu pro zásobování vodojemu v Olivově ulici. Rekonstrukcí projde i splašková kanalizace a veřejné osvětlení, které bude osazeno moderními LED svítidly. Samostatné bezpečnostní nasvícení získá i vyvýšený přechod k Cestě Svobody, kde je velká intenzita pohybu chodců.

Úsek od křížení ulice Politických vězňů k nádražnímu podchodu stavbaři ponechali průchozí pouze pro chodce. Od srpna v ulici Cesta Svobody stavbaři pracovali na výměně vodovodu. Nyní dokončují pokládku žulové dlažby. Dočasné snížení komfortu cestujících jistě vynahradí nový moderní vzhled nejfrekventovanější čísti Říčan. Těšit se můžete na novou zeleň, která bude, po jednáních se správci sítí, nakonec zasazena do země. Úsek pod podchodem se stane pěší zónou, kam je povolen vjezd pouze rezidentům.

Na začátku listopadu by měla ulice Politických vězňů získat finální asfaltový povrch. Práce budou trvat o tři týdny déle, než bylo původně plánovalo. Zároveň budou v rámci reklamací, na náklady stavební firmy, opraveny i úseky s nerovnostmi povrchu z I. etapy. Po dokončení povrchu v ulici Politických vězňů bude na několik dnů opět uzavřena ulice 17.listopadu, kde bude opraven povrch v rozsahu výkopů po výstavbě kanalizace. V ulici Politických vězňů vzniknou nové chodníky, zastávky autobusu zůstanou prozatím v původních místech. Město ve spolupráci s architektonickou kanceláří připravuje projekt na zřízení nové přestupní zastávky z vlaku na autobus na pozemku města za ohradou z vlnitého plechu, který nyní slouží jako zázemí stavby. Naproti vjezdu do areálu k finančnímu úřadu bude nově zřízeno několik parkovacích míst pro krátkodobé zastavení. Možnost zřízení dalších stání typu K+R prověří zmíněný projekt úprav.

V příštím roce by se v poslední etapě stavebních prací měla obnovy dočkat zbývající část pěší zóny Cesta Svobody v javorové aleji podél sídliště Na Fialce. I tady bude nově opraven povrch, veřejné osvětlení a doplněn kvalitní mobiliář. Stávající vzrostlé javory budou zachovány.

Autobusové linky by se do ulice Politických vězňů měly vrátit až v prosinci 2019. Výlukové jízdní řády říčanské hromadné dopravy proto zůstanou platné ještě do konce listopadu.

 

Od nádraží do obchodní zóny podél trati

Společnost Contera Investment nechala vybudovat asfaltovou stezku, která schodištěm propojuje ulici Říčanská s obchodní zónou. Na tuto propojku naváže investice města, které v trase bývalé vlečky dobuduje cestu až ke křížení ulic K Podjezdu a Kamenická. Ulice Kamenická, která vede k rondelu, byla minulý měsíc doplněna o další lampy veřejného osvětlení. Součástí stavby bude oplocení, které zamezí vstupu na kolejiště. V ideálním případě se stavba zrealizuje ještě letos, ale je možné, že výběr zhotovitele či počasí posune realizaci na další stavební sezónu. Součástí pěšího propojení nádraží – Říčanská ulice - obchodní zóna by měla v dalších letech být i propojka s centrem města pod železniční tratí.

 

Obnovení historického propojení Radošovic

a centra Říčan pod tratí

 

Vedení radnice zadalo přípravu k realizaci projektu na obnovení historického podchodu pod železniční tratí, který by opět propojil Radošovice s centrem města. Podchod byl v letech 2007 při výstavbě železničního koridoru nahrazen propustkem, který ovšem na severní straně končí cca tři metry pod úrovní kolejiště. Radnice chce podchod obnovit, včetně vybudování bezbariérového přístupu. Vstup bude právě v lokalitě bývalé vlečky s vyústěním v ulici Barákova. Hotový je projekt, ale vzhledem k finanční náročnosti bude město žádat o dotaci ze SFDI. V souvislosti s novou trasou pro pěší po vlečce se tak výrazně zlepší také přístup z centra města do obchodní zóny Atrium u Černokostelecké ulice.

 

Parkování v ulici Nádražní

Ulice Nádražní, do jejíž blízkosti podchod pod tratí ústí, by měla také doznat změn. Projekt rekonstrukce právě zpracovávají architekti ze společnosti UNIT architekti s. r. o. Město dlouho vyjednávalo odkup pozemků okolo nádraží, aby mělo možnost lokalitu řešit hlavně z pohledu zlepšení podmínek pro parkování. V současné době se parkuje stylem „kde se dá“ a dochází často k zablokování některých vozidel. Pokud se vše stihne připravit, radnice koncem roku podá žádost o spolufinancování z programů ITI, kde je nyní vyhlášena výzva na výstavbu parkovišť P+R. Projekt zahrnuje celou plochu od ulice 17. listopadu po budovu nádraží. Součástí by mělo být komplexní řešení veřejného prostoru, tj. úprava komunikací a parkovacích ploch, nakládání s dešťovými vodami, osvětlení, parkovací systém, ošetření a výsadba zeleně. Počítá se i se zřízením krátkodobých stání typu K+R, vyřešením otáčení vozidel, vyhrazenými místy pro ZTP a parkování pro jízdní kola. „Dnešní stav parkoviště u nádraží je ostudou města. Jsem rád, že se po letech jednání s ČD podařilo stabilizovat většinu klíčových pozemků a mohli jsme začít s přípravou prostoru pro parkování na úrovni 21. století. Kapacita lokality však zůstane omezená,“ komentuje místostarosta David Michalička (Klidné město). Radnice proto zvažuje režim zvýhodnění občanů Říčan při zajíždění na toto parkoviště, stejně jako ochranu rezidentů v okolí zastávky, kteří jsou každodenně obtěžováni živelným parkováním před svými domy.

„Velká škoda je, že další záměry vybudovat kvalitní prostor a parkovací místa u zastávky ČD dlouhodobě naráží na vlastníky areálů v těsné blízkosti. Ani jeden z majitelů pozemků v místě (průmyslové areály po obou stranách ulice Politických vězňů či oplocená louka u křížení Pod Lihovarem a 17. listopadu) nejsou zatím ochotni s městem jednat o jakékoliv variantě odkupu či směny,“ uzavírá David Michalička.

Kateřina Lauerová,

tisková zpráva města

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena