Regulace nepřináší nic dobrého

2. 5. 2021

 

Kvalita života v Říčanech do značné míry závisí na dopravě.  Myslet si, že ji vyřešíme regulacemi je stejně naivní, jako chtít zašpuntovat otevřené šampaňské. Zákaz průjezdu, regulace parkování situaci nevyřeší, jen ji lokálně zkoncentruje a posune problém dál.

Dopravu vyřeší jen komplex opatření, nikoliv regulace dopravy či výstavby v Říčanech, ta na přecpané silnice nemá vliv. Je nutné vybudovat obchvaty a kapacitní silnice mimo obce svedené na hlavní dopravní tahy, dostat lidi do kapacitní hromadné dopravy i na kola. Dopravu je třeba rozvolnit, ne regulovat. Drahé studie, za které už město vyhodilo statisíce, nic nového nepřinesly. Uzavírání ulic a zjednosměrňování také ne. Situaci vyřeší lokálně na úkor možná menšiny, ale ve svém důsledku ovlivní chod města významně. Centrum je už dnes ucpané a zjednosměrněním Jizerské jen zkomplikujeme jízdu městem, a to hlavně rezidentům. Navrhovaná řešení jsou jako ucpávat díry v cedníku bez omezení přítoku vody. Pak nám voda poteče sice menším počtem děr, ale o to s větší intenzitou.

Škoda, že v roce 2016 na jednání o budování Tehovské spojky, které se mi podařilo obnovit, vystupoval náš pan starosta proti její urychlené výstavbě, stejně jako Solné stezce, která by odvedla dopravu od Světic na stojedničku. Jsem rád, že náš nový starosta tuto alternativu nezavrhuje.

Na situaci se Říčany trochu podepsaly i tím, že aktivněji nevystupovaly při pořizování územních plánů v okolních obcích, které se neskutečně rozrostly, zatímco Říčany minimálně. Jejich obyvatelé jezdí k nám do města za službami či volnočasovými aktivitami, které se tu nabízí. Rozdělení této nabídky i do okolních obcí by dopravu také snížilo.

Nabídnout alternativní kvalitní dostupnou dopravu znamená nabídnout ji nejen v Říčanech, ale v celém regionu. To se týká jak obchvatů, tak parkovacích ploch. Vždy mne mrzelo, že se záměr parkování P+R v Říčanech soustředil na přednádražní prostor, měl by se posuzovat komplexně ze všech stran. Kapacitní parkování by bylo možné např. už na kraji areálu Contery, či další místa v dochozí vzdálenosti na vlak či autobusy.

Aby se ulevilo našim silnicím, je tedy nutné nabídnout komplex opatření a pro pohodlné cestování veřejnou dopravou i nabídnout třeba delší, ale volnější cesty. Doprava se pak více rozptýlí a stání v kolonách může být po dostavbě Pražského okruhu jen občasnou vzpomínkou na časy minulé.

 

Míla Šmolík,

krajský a říčanský zastupitel (ODS)

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena