Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 12. srpna 2025, svátek má Klára

Informace z radnice

Říčanská radnice pro vás – 7. díl

Oprava všech ulic a chodníků v Říčanech

V lednovém čísle Kurýru, bezprostředně po zvolení do pozice starosty zastupitelstvem, jsem vyslovil plán zahájit přípravu akce s pracovním názvem „Velký třesk“. Cílem je mít ve všech říčanských ulicích kvalitní povrch i dostupné inženýrské sítě. Vzhledem ke svému stavebnímu vzdělání jsem vždy smutný, když vidím nejen na okraji města prašné ulice nebo starý rozlámaný asfalt, po kterém nejde téměř chodit ani jezdit autem. Někde dokonce chybí základní infrastruktura – voda a kanalizace. Rád bych vás informoval, že práce na Velkém třesku v Říčanech byly právě zahájeny.

Proč název „Velký třesk“?

Pojmenování „Velký třesk“ jsme převzali z Černošic, které podobnou akci zrealizovaly před několika lety. Právě z tohoto města na opačné straně Prahy čerpáme inspiraci. Dokonce bychom rádi pro přípravnou fázi najali stejné odborníky, kteří projekt v Černošicích úspěšně řídili a mají v oblasti komunikací bohaté zkušenosti.

Dobrý plán je základ

První fází je logicky příprava - tedy studie, projekt, harmonogram a rozpočet. Je třeba aktualizovat pasport komunikací i sítí, zjistit vlastnictví pozemků a také zhodnotit, jaké standardy jsou pro každou lokalitu vhodné. Důležité bude vyhodnotit, které komunikace jsou páteřní a které jsou naopak vedlejší. Někde jsou třeba oboustranné chodníky, jinde stačí jeden a mnohde být vůbec nemusí. V některých částech města bychom rádi změnili charakter na tzv. obytnou zónu, tedy chodník i vozovka v jedné úrovni a sdílený prostor pro všechny, kde si mohou děti hrát na ulici. Podle stavu podloží pak bude zvolena technologie opravy či celkové rekonstrukce ulic a chodníků.

Myslet chceme i na doprovodnou zeleň a řešení dešťových vod. Ty jsou dnes v drtivé většině odváděny jednotnou kanalizací (společně s vodami splaškovými) a neúměrně zatěžují kanalizační soustavu. Při větších deštích nám pak směs odpadních vod přetéká odlehčovacími komorami do potoků a do přírody. Na části města není odvodnění řešeno vůbec.

Letos chceme připravit pilotní lokalitu – malou část města, kde si odzkoušíme všechna specifika projektu. Na sklonku roku bychom měli znát návrhy, technologie, časový i cenový odhad realizace pro první zvolený blok ulic. V příštím roce chceme začít zpracovávat plán pro celé město a předložíme zastupitelstvu investiční záměr na realizaci nejméně kolizních lokalit.

Do plánu realizací samozřejmě zahrneme již dnes připravované ulice a chodníky – ty na sídlištích, dále např. Bezručovu, Sokolovskou, Otavskou, Verdunskou a další.

Proč město začíná až teď

Vše najednou nejde. V letech
2010–2020 převažovaly jiné priority. Bylo nutné zajistit dostatek míst v mateřských i základních školách, odbahnit léta zanedbané rybníky, opravit kulturní dům, sportovní halu anebo dobudovat sportoviště. Nutností byla i aktuálně dokončovaná intenzifikace ČOV či dobudování vodojemu a části vodovodní sítě. Velký důraz byl také, správně, kladen na životní prostředí a výsadby zeleně jako příprava na klimatickou změnu.

Ohledně silnic se ale také mnohé změnilo a páteřní síť v centru mají Říčany v dobrém stavu (nemluvím
o Černokostelecké, která je v majetku a správě státu). Mnoho chodníků bylo opraveno a několik bylo
i nově vybudováno. Stále to ale nestačí.

Říčany mají totiž vysoké procento rodinné a vilové zástavby s nízkou hustotou osídlení, což je příjemné pro život, ale ne zcela efektivní z hlediska údržby infrastruktury. Na jednoho člověka totiž v Říčanech připadá výrazně větší délka ulic a sítí, než je tomu ve většině jiných měst.

Z výše uvedených důvodů nemohly dosud být investice do vedlejších ulic v takové výši, kterou by si rozsáhlá a zanedbaná síť zasloužila. A to teď chceme změnit.

 

Kolik to bude stát?

Velmi hrubým odhadem se může jednat o více než půl miliardy korun (vysoká částka, ale vlastně stejná, jako má stát nová škola). Vše závisí nejen na zvolených technologiích, ale i časovém harmonogramu. Vidíme, jak rychle se na trhu mění ceny stavebních prací.

O stavu přípravy projektu vás budeme pravidelně informovat. Velice děkuji kolegům z úřadu, kteří se na přípravě podílí, ale také kolegům z Klidného města, Dominiku Landkammerovi a zejména Václavu Kysilkovi, kteří mají na starosti rozjezd celého projektu.

David Michalička, starosta