Řidiči obrňte se trpělivostí. Začne rekonstrukce ulice Černokostelecká

3. 3. 2017

Ulice Černokostelecká je hlavní komunikační tepnou vedoucí přes Říčany od Prahy směrem na Kutnou Horu.

Denně projede po této komunikaci přes Říčany okolo 5.000 aut včetně nákladních.  

Stav Černokostelecké ulice znepokojuje jak občany, tak vedení říčanské radnice. Silnice je v majetku státu a spravuje ji Ředitelství silnic a dálnic. Město o opravách s ŘSD intenzivně jedná.

Na otázky ohledně ulice Černokostelecká odpověděl vedoucí provozního úseku Ladislav Veselý z Ředitelství silnic a dálnic.

Která část ulice Černokostelecká přesně spadá do správy ŘSD?

Do majetkové správy Provozního úseku Závodu Praha ŘSD ČR od hranic hlavního města Prahy (křižovatka ulic Černokostelecká a Pod Bahnivkou), kde je nultý kilometr silnice I/2, a pokračuje směrem na Mukařov.

Ulice Černokostelecká prošla rekonstrukcí v roce 2012, kdy byl položen tzv. tichý asfalt. Jaký byl rozsah oprav a proč? Kolik stála tato rekonstrukce ulice Černokostelecká?

Údržbové práce, které proběhly v roce 2012, nelze v žádném případě nazývat rekonstrukcí. V rámci této akce byla z 90 % vyměněna pouze obrusná vrstva stávající za protihlukovou v tloušťce 3 cm.  Cena prací byla 15 mil. Kč.

Zhotovitelem byla společnost Eurovia CS, a.s., jak byl zhotovitel vybrán?

Zhotovitelem zmiňovaných údržbových prací byla společnost Eurovia CS, a.s., která byla vybrána z veřejné soutěže, kdy se posuzovala nejnižší nabídková cena.

Jak jste spokojeni se stavem silnice? Kde vidíte důvody častých oprav nového povrchu?

Skutečností je bohužel fakt, kdy v současné době vzniká na tomto povrchu spousta poruch, které sanujeme v rámci zimní běžné údržby pomocí studené obalované směsi. Hlavním důvodem vzniku těchto poruch je stavební stav ložní konstrukční vrstvy, kdy drenážní obrusnou vrstvou zatéká voda k této ložní vrstvě a není odvedena pryč. Pak letošní klimatické podmínky, kdy silně působí mráz, mají za následek trhliny a tím vznik výtluků.

Společnost Eurovia CS a.s. část opravila v rámci záruky v roce 2013, ale v současnosti nelze nárokovat záruku, jelikož byla 36 měsíců. Tuto záruku ani nelze vztahovat k poruchám, které vznikají z příčin stavebního stavu spodních konstrukčních vrstev, jejichž oprava nebyla součástí zakázky. Největší problém stavebního stavu ložní vrstvy je její stáří, ale hlavně spousta nekvalitních sanací překopů kvůli inženýrským sítím.

Další akcí, kterou ŘSD prováděla, byla oprava mostku přes Rokytku. Jak jste spokojeni s touto rekonstrukcí?

V loňském roce proběhla oprava mostu 2-002 přes Rokytku a jsme názoru, že oprava proběhla v pořádku včetně dopravního omezení, které tuto stavbu provázelo.

Na kdy a v jakém rozsahu jsou plánovány další opravy Černokostelecké? Kdo bude provádět další rekonstrukci a na základě čeho?

V letošním roce plánujeme začít komplexní opravu ulice Černokostelecká na základě vypracované PD včetně diagnostiky vozovky. Prvním úsekem bude část od hranice Prahy, kde navážeme na opravu ul. Přátelství, až po křížení se silnicí II/101. Zbylá část rekonstrukce je plánována na rok 2018. Zhotovitelé těchto oprav vzejdou z veřejných výběrových řízení, kde bude kromě ceny posuzován také harmonogram prací.

Podle informací projektového managera Davida Michaličky (Klidné město) si radnice prosadila účast na výrobních výborech během přípravy projektu k plánované rekonstrukci Černokostelecké ulice v roce 2018. Měl by tak být zajištěn dohled na to, aby stavba byla koordinována s aktivitami města (chodníky, přechody, zeleň, sítě).

K tématu ulice Černokostelecká odpovídala i tisková mluvčí společnosti EUROVIA CS, a.s. Iveta Štočková.

Proč v relativně krátké době dochází k rozsáhlým poškozením vozovky na Černokostelecké ul. v Říčanech, je to chyba tichého asfaltu? Nešlo těmto problémům předejít?

Chybou tenkovrstvého tichého asfaltu VIAPHONE to není. Naše společnost provedla dle zadání investora stavby ŘSD ČR s přihlédnutím k požadavku města Říčan na snížení hlukové zátěže pokládku tichého koberce VIAPHONE. Výměnou a sjednocením obrusné vrstvy se hluk prokazatelně snížil v průměru o 6,5 dB. Po zjištění poruch byly provedeny následně analýzy, při kterých bylo potvrzeno, že povrch VIAPHONE v místě nevykazuje žádné poruchy vlivem technologického postupu, ani kvality námi provedených prací.  Zadavatel vzhledem k charakteru dočasné opravy do doby celkové rekonstrukce ul. Černokostelecké požadoval pouze výměnu povrchu (tzv. obrusné vrstvy) vozovky s lokální opravou nejvíce porušených míst v podkladní vrstvě, především v místě mimoúrovňového křížení s ul. Říčanskou.  Oprava ostatních konstrukčních vrstev (zejména ložních a podkladních asfaltových vrstev) tak nebyla v dané době řešena.

Jaké máte zkušenosti s tichým asfaltem na jiných místech republiky?

Speciální asfaltovou směs VIAPHONE (tzv. tichý asfalt) nabízí naše společnost od roku 2010. Za tuto dobu jsme ji pokládali na několika místech v ČR. Již jsme položili více jak půl milionu metrů čtverečních této směsi. Máme s ní ty nejlepší zkušenosti, stejně tak naši zákazníci a obyvatelé, kteří bydlí u silnic s použitím této směsi.

Nyní budete rekonstruovat část z Říčan do Uhříněvsi. Mohla byste představit, jak se stavba dotkne dopravy v Říčanech? Kdy a jaké nás čekají uzavírky?

Práce budou zahájeny na začátku března a budou probíhat až do poloviny prosince 2017. Rozděleny byly do několika navazujících etap. První etapa od začátku března do začátku května bude probíhat právě na Černokostelecké ulici v Říčanech. Zasáhne zhruba 600 metrů této komunikace.

Jak přesně bude tato rekonstrukce vypadat? Bude silnice rozšiřovat? Bude i tady tichý asfalt?

V rámci stavebních prací bude stávající komunikace rozšířena o cca 1 m na obě strany na normovou šířku 9,5 m. V místě rozšíření bude provedena sanace podloží a kompletně nová konstrukce podkladních vrstev vymezených betonovým obrubníkem. Poté budou po polovinách odfrézovány staré asfaltové vrstvy a následně budou položeny nové asfaltové vrstvy vč. míst rozšíření. Na závěr bude položena vrstva speciální směsi VIAPHONE. Samozřejmě bude obnoveno vodorovné dopravní značení.  V celém úseku rekonstrukce budou realizovány nové propustky, a to jak pod hlavní trasou, tak pod připojujícími se komunikacemi a vjezdy. Současně bude provedena přeložka stávajícího sdělovacího kabelu v celkové délce 4,6 km, která však není součástí rekonstrukce, avšak musí být se stavbou koordinována.

Máte přesný harmonogram prací?

Níže je uvedena mapa s vyznačením termínů a navazujících etap, kde budou práce probíhat. V průběhu prací bude provoz veden jednosměrně v jednom pruhu vždy od Uhříněvsi do Říčan. V opačném směru se bude jezdit po vyznačených objízdných trasách. Ty se budou měnit podle probíhající etapy. Na úseku 600 metrů v Říčanech, kde jsou příjezdy k areálovým objektům, bude příjezd k těmto objektům v průběhu prací možný. Pouze v době provádění prací spojených s výměnou asfaltových vrstev (frézování, pokládka nových asfaltových vrstev apod.) tento příjezd ve směru od Říčan nebude možný. O tomto budeme dotčené objekty informovat několik dní dopředu.

 

Jak budete komunikovat s podnikateli a obyvateli, aby měli dostatečné informace?

Všechny dotčené orgány byly a jsou průběžně informovány. Obyvatelé a ekonomické subjekty v okolí předmětné komunikace budou při závažnějších změnách v organizaci dopravy informovány pomocí letáků. Rádi bychom také využili vaše informační kanály k průběžnému informování.

Společnost EUROVIA CS si je plně vědoma toho, že stavební práce na této místně velmi důležité komunikaci mohou způsobit dopravní komplikace. Uděláme všechno pro to, abychom tyto vlivy co nejvíce zmírnili. Proto jsou také naplánovány na etapy. Věříme, že odměnou za trpělivost řidičů i místních občanů jim bude nově opravená komunikace.

 

Rozhovory připravila tisková mluvčí MěÚ Kateřina Lauerová

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena