Rozpočet města 2023: Dlouhodobé výborné hospodaření umožňuje městu pokračovat ve všech naplánovaných aktivitách a projektech i v době krize

2. 2. 2023

Vážení spoluobčané, dovoluji si vás, tak jako každý rok, již po třinácté informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2023 a celkové finanční situaci našeho města.

 

Rozpočet je silně ovlivňován celkovou ekonomickou situací....  

Jestliže jsme si po Covidu mysleli, že už nás ekonomicky snad nemůže potkat nic horšího, mýlili jsme se. V únoru 2022 Rusko na Ukrajině bezdůvodně rozpoutalo hrozivou a bezohlednou válku jakou Evropa nepamatuje od 2. světové války a která již výrazně ovliňuje ekonomiku celé Evropy. Součástí ruské válečné strategie bylo a je destabilizovat EU přerušovanými nebo zrušenými dodávkami energií, které se projevují vysokým růstem cen ropy, plynu a tím i elektrické energie, čemuž Evropa svou dlouholetou naivní energetickou politikou závislou na dodávkách energií z Ruska velmi napomohla. 

Dalším významným faktorem přispívajícím ke zdražení energií je také ambiciozní plán dekarbonizace Evropy, jejíž rychlost a špatné načasování vypínání určitých zdrojů energií v západní Evropě vedlo k zesílení dopadu ruských snah o destabilizaci evropského trhu s energiemi. 

Když k tomu přidáme důsledky covidu, které vedly k rozpadu globalizovaných dodavatelských řetězců, a následně k nedostatku a růstu cen stavebních materiálů, čipů a dalších IT komponentů či nedostatku zahraniční pracovní síly, pak zde máme kombinaci velmi negativní faktorů.  

Vysoké ceny energií, růst cen materiálů a služeb způsobily rychle rostoucí inflaci, která loni kulminovala někde kolem 17 až 18% a stále je velmi vysoká. Tuto bezprecedentní situaci jsme naposledy zažili v 90. letech při transformaci  z plánované ekonomiky na tržní. 

Abychom sestavili stabilní rozpočet, bylo potřeba tuto ekonomickou realitu zohlednit v předpokladech, příjmových  a nákladových trendech jednotlivých částí rozpočtu i tvorbě rezerv. 

Právě rezervy jsou v takové době velmi důležité. My máme v rezervách, ať už vázaných či volných, více než 100 milionů Kč, což nám dává jistotu, že můžeme pokračovat ve všech naplánovaných aktivitách či investicích. 

 

 

Příjmy města budou závislé na vývojí daňových příjmů, ale počítáme i s nárůstem vlastních příjmů...  

Při odhadech příjmů z daní jsme vyšli z odhadů vývoje ekonomiky, které ukazují na  stagnaci  nebo mírný pokles, na druhou stranu budou příjmy rměsta růst tam, je uplatněna indexace cen nebo inflační doložka.   

Vedení města hledá nové zdroje příjmů a jedním z projektů, který už odstartoval koncem roku 2021, jsou hromadná podání registrací vozidel pro firmy. Ukazuje se, že tento projekt je velmi dobrý a má přinést do městské pokladny v příštím roce více než 30 mil Kč po odečtení všech výdajů. Tato nová aktivita nezatíží stávající systém pro občany, naopak ze získaných peněz budeme systém registrace vozidel pro občany dále zlepšovat. 

Očekávané příjmy z pokut za překročení rychlosti budou klesat s tím, jak řidiči upravují svou rychlost na měřených úsecích, což je z hlediska bezpečnosti silničního provozu dobře.   

Neinvestiční dotace se vztahují převážně k sociálním projektům. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města. 

 

 

Výše příjmů schválených městských rozpočtů v letech 2014 až 2023

 

Klasifikace příjmů: 

  • Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu 

  • Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z pokut 

  • Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky stejná výše je v mandatorních výdajích  

  • Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85% potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města 

 

 

Výdaje rozpočtu musí počítat s inflací, nárůstem cen energií a dalších služeb, tak aby se to nedotklo služeb občanům města např. bezpečnosti ve městě, dopravní obslužnosti,  úklidu, seniorů či školství...  

Dlouhodobým cílem zůstává snižování provozních výdajů, ať již přejednáváním stávajích smluv nebo změnou jejich rozsahu a naopak posilování výdajů s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak posílit prostředky na služby a údržbu města.  

Rozpočet počítá s nárůstem provozních výdajů úřadu. Jednak je to způsobeno nárůstem nominálních mezd nařízených vládou, zvyšuje se počet úkonů ve správních agendách nebo nároky na kvalitu služeb občanů, ale je potřeba také počítat s vysokou inflací, drahými energiemi a indexací služeb potřebných pro chod úřadů.  

Rostou také prostředky na služby a údržbu města. Také zde počítáme s iinflací, nárůstem cen energií a cen dalších služeb s cílem zachovat a někde i rozšířít rozsah služeb občanům města. Výrazně městu vzrostou např. náklady na odpady, a to z důvodu platnosti nového zákona o odpadech, který mimo jiné stanovuje přísnější limity pro recyklaci a zdražuje nevytříděný komunální odpad. Posilujeme také veřejnou hromadnou dopravu a taxi službu pro seniory.  

Rostou také příspěvky příspěvkovým organizacím města, což jsou školy a další kulturní instituce tak, aby minimálně pokryly inflační nárůsty.  

Rozpočet stále  počítá s částkami na městské granty podporující  sportovní oddíly, zájmové kroužky a sportovní a společenské akce. Nově také definuje sociální fond, z kterého bude sociální komise rozdělovat graty a podpory sociálním projektům. 

 

 

Výše výdajů schválených městských rozpočtů v letech 2014 až 2023: 

 

Klasifikace výdajů: 

  • Výdaje na chod městského úřadu – obsahuje zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu. 

  • Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod. 

  • Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu. 

  • Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.  

  • Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka; 

 

 

Výborné hospodaření města umožnuje dodržet plánované investice v plném rozsahu včetně nových projektů  

Z celkové sumy investic 363 milionů Kč je přes 100 milionů Kč již zasmluvněných s dodavateli projektů vybraných ve výběrových řízeních nebo rozjetých v roce 2022.  

Stále není dořešena otázka stavby nové školy, kde čekáme na potvrzení finální částky všech dotací. Máme jasnou představu o výši dotace potřebné pro stavbu školy na Komenského náměstí, protože nechceme neúměrně zatížit rozpočet města na úkor jiných potřebných investic, tak jako se to stalo v roce 2010 při výstavbě základní školy U lesa. Pokud tuto částku nezískáme, nebudeme školu stavět. Jelikož je částka vlastních investičních prostředků na novou školu v rámci ročního rozpočtu Říčan velmi významná, finanční prostředky postupně rezervujeme v rozpočtech let 2022 až 2024. Stávající rezerva za rok 2022 a 2023 činí 140 milionů korun. 

Mezi největší investiční akce roku 2023 patří rekonstrukce ulic Sokolovská, Verdunská 2.fáze, Bezručova, odkrytí potoka ul. Olšany, dokončení skateparku pro náctileté a další.  

Jak je vidět školství, infrastruktura, ale také volný čas občanů patří mezi priority, ale jsou tam i desítky dalších menších projektů řešících různé oblasti života v našem městě. Z těchto čísel je patrné, že město nepolevuje v investičních aktivitách směřujícím ke zlepšování kvality života občanů. 

 

 

Vývoj investic města v letech 2014 až 2023

 

Poznámka: Investiční rozpočet obsahuje  převody nedočerpaných  probíhajících investic z roku 2022. Vzhledem k velikosti investic je také ponechána odpovídající rezerva na vícepráce a nepředvídatelné výdaje.  

 

 

Díky zodpovědnému hospodaření je finanční situace města stabilní i přes složitou ekonomickou situaci… 

Občanské hnutí Klidné město (KM) již tři volební období zodpovědně hospodaří. Splatilo staré dluhy a soustavným výborným finančním řízením dokáže najít finační prostředky a získávat dotace na stále nové projekty, směřují ke zlepšování kvality života občanů. Jak je to možné? 

 

  • Město žilo pouze za “své“, nevyužívalo až do roku 2017 žádné nové dlouhodobé úvěry 

  • Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření 

  • Přebytky rozpočtu byly směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města. 

  • Došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb 

 

Proto si také můžeme dovolit dále dokupovat do majetku města nemovitosti či pozemky pokud to má strategický smysl pro rozvoj města.  V roce 2022 jsme např. koupili budovu pošty a související pozemky vedoucí k Mlýnskému rybníku. 

 

 

Procento zadlužení k ročním provozním výdajům města v letech 2014 až 2023

Graf ukazuje, jaké procento z výdajů na roční provoz města by muselo být zaplaceno, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů. 

Graf zadlužení města ukazuje  dlouhodobě stabilní finanční situaci a prostor pro případné další úvěrování v případě krize či potřeby. 

 

 

Pečlivé finanční řízení je nutností  

Vzhledem k velmi složité finanční situaci bude důležité pečlivé řízení peněžních toků, a to hlavně z důvodu  množství projektů a to kvůli časové návaznosti případných dotačních plateb. Pro případ potřeby má město vyjednáno velmi výhodné překlenovací financování, tak aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti. 

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti.  

 

Ing. Martin Gebauer 

zastupitel za KM a předseda finančního výboru 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena