Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 17. srpna 2025, svátek má Petra

Informace z radnice

Rozpočet města na rok 2022 je finančně stabilní s potřebnými rezervami. Je připraven na nepříznivý vývoj ekonomiky

Vážení spoluobčané,

dovoluji si vás, tak jako každý rok, již po dvanácté oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2022 a celkové finanční situaci našeho města. Rozpočet města na rok 2022 je finančně stabilní s potřebnými rezervami, a je přípraven na nepříznivý vývoj ekonomiky. Díky výbornému hospodaření jsme přesto dále schopni investovat do mnoha projektů, které zvyšují kvalitu života našich občanů.

 

Rozpočet je silně ovlivňován celkovou ekonomickou situací

Druhým rokem prožíváme těžké chvíle vyvolané pandemií koronaviru, které čelí celý svět. Začínají se projevovat ekonomické důsledky této bezprecedentní situace. Vlády ekonomicky vyspělých zemí se snaží udržet světovou ekonomiku mimo krizi neustálým podporováním domácí spotřeby ve formě různých finančních podpor a dotací. Centrální banky zase podporují likviditu finančních trhů zejména skoro nulovými úrokovými sazbami a programy na odkupy dluhopisů. Těmito kroky se zatím podařilo vyhnout celosvětové hospodářské krizi, ovšem nebude to zadarmo. Prudký nárůst deficitů státních rozpočtů a vysoká inflace budou světovou i domácí ekonomiku dostávat pod tlak a budou vyžadovat bolestivá řešení.

Ještě jeden aspekt covidového obchodního lockdownu v minulém období výrazně ovlivňuje světovou, ale i domácí ekonomiku. Je to rozpad globalizovaných dodavatelských řetězců, které v minulosti umožnily výrazně zefektivnění a ve svém důsledku zlevnění základních surovin, stavebních materiálů, IT polotovarů a cen energií. V současnosti vidíme deglobalizaci v praxi, tj. covidové celosvětové restrikce vedly k rozpadu těchto struktur, jejichž důsledků jste si určitě všimli - je to např. nedostatek a růst cen stavebních materiálů, nedostatek čipů a dalších IT komponentů, nedostatek zahraniční pracovní síly. Tyto faktory vedou ke zdražování zboží a služeb.

Aby byl rozpočet stabilní, je potřeba tuto ekonomickou realitu zohlednit v předpokladech a nákladových trendech jednotlivých částí rozpočtu.

Příjmy města budou závislé na vývojí daňových příjmů, ale počítáme i s nárůstem vlastních příjmů města

Vzhledem ke stále nejasnému vývoji pandemie koronaviru je velmi obtížné odhadovat vývoj ekonomiky pro následující období. Použili jsme ve srovnání s finančními modely konzervativní přístup, tzn. plánujeme příjmy nižší, a pokud se zadaří vybrat více, upravíme rozpočet v průběhu roku. Případné přebytky z přeplnění daňových příjmů by se použily na pozastavené investiční projekty a další opravy silnic, chodníků a městské infrastruktury, které nejsou zahrnuty do výdajů pro tento fiskální rok.

Město očekává nový příjem z pokut za překročení rychlosti na Pražském okruhu, úsekové radary jsou instalovány v okolí Jesenice. Město nebylo iniciátorem tohoto měření, ale administrativa a finanční plnění patří podle zákona do působnosti našeho města.

Vedení města hledá nové zdroje příjmů a jedním z projektů, který už odstartoval koncem roku 2021, jsou hromadná podání registrací vozidel pro firmy. Tato nová aktivita nezatíží stávající systém pro občany, naopak ze získaných peněz budeme systém registrace vozidel pro občany dále zlepšovat.

Neinvestiční dotace se vztahují převážně k sociálním projektům. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.

 

Výše příjmů schválených městských rozpočtů v letech 2014 až 2022

Klasifikace příjmů:

  • Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu
  • Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z pokut
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky stejná výše je v mandatorních výdajích
  • Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85 % potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města

 

 

Výdaje rozpočtu musí počítat s inflací, nárůstem cen energií a dalších služeb tak, aby se to nedotklo služeb občanům města, např. bezpečnosti ve městě, dopravní obslužnosti, úklidu, seniorů či školství

Dlouhodobým cílem zůstává snižování provozních výdajů, ať již přejednáváním stávajících smluv nebo změnou jejich rozsahu, a naopak posilování výdajů s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu, a naopak posílit prostředky na služby a údržbu města.

Rozpočet počítá s nárůstem provozních výdajů úřadu. Mezi jinými je to způsobeno reálným očekáváním na zaplnění všech neobsazených pozic na úřadě. V minulých letech město nebylo schopno obsadit všechny volné pozice kvůli situaci na trhu práce. Každým rokem se bohužel zvyšuje náročnost administrativy způsobená především požadavky státních orgánů, zvyšuje se počet úkonů ve správních agendách a nároky na obsluhu potřeb občanů. Abychom udrželi kvalitu služeb pro občany, potřebujeme posílit zejména ty pozice, které souvisí s obsluhou veřejnosti. Nově se zakládá oddělení hromadných podání na registrace vozidel pro firmy, které ovšem městu vydělá několikanásobek výdajů spojených s jeho provozem.

Rostou také prostředky na služby a údržbu města. Musíme počítat s inflací, nárůstem cen energií a dalších cen tak, aby se to nedotklo rozsahu služeb občanům města. Např. výrazně městu vzrostou náklady na odpady, a to z důvodu platnosti nového zákona o odpadech, který mimo jiné stanovuje přísnější limity pro recyklaci a zdražuje nevytříděný komunální odpad. Proto město v roce 2022 přejde na nový systém odpadového hospodářství, které bude z výše jmenovaných důvodů dražší.

Rostou také příspěvky příspěvkovým organizacím města, což jsou školy a další, např. kulturní instituce. Základní školy dostanou speciální příspěvky na pořízení IT techniky a zlepšení internetového připojení ve školách.

Rozpočet stále počítá s částkami na městské granty podporující sportovní oddíly, zájmové kroužky a sportovní a společenské akce a na dotaci sociálního fondu.

Významně klesá dluhová služba, tj. splátky úvěrů a úroků z úvěru z důvodu jejich splacení.

 

Výše výdajů schválených městských rozpočtů v letech 2014 až 2022:

Klasifikace výdajů:

  • Výdaje na chod městského úřadu – obsahuje zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu.
  • Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města, mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod.
  • Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu.
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem, jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.
  • Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka;

 

Vysoký nárůst cen stavebních prací a promítání inflace do ceny služeb souvisejícími s investicemi znamená přehodnocení některých městských investic, ale celkově stále držíme vysoký podíl finančních prostředků, které z rozpočtu do investic směřují

Tyto ekonomické skutečnosti se také odrazily v investičních rozhodnutích vedení města i přípravě městského rozpočtu. Byla odložena dlouho připravovaná stavba nové školy na Komenského náměstí, a to z důvodu vysokého nárůstu cen stavebních prací a tím pádem významného překročení plánovaných nákladů. Bude potřeba dojednat vyšší dotace, protože nechceme neúměrně zatížit rozpočet města na úkor jiných potřebných investic, tak jako se to stalo v roce 2010 při výstavbě základní školy U lesa. Celkově je město připraveno do nové školy na Komenského náměstí investovat 240 mil Kč z vlastních prostředků. Jelikož se v rámci rozpočtu Říčan jedná o velmi vysokou částku, budeme finanční prostředky postupně rezervovat v rozpočtech následujících třech let, tj. letos přidělíme do investiční rezervy na novou školu 80 mil. Kč.

Vzhledem k již vysvětlené covidové situaci došlo u některých projektů ke zpoždění z důvodu zpomalení stavebních dodávek, a proto se některé rozpracované investice roku 2021 přesouvají do roku 2022.

Poznámka: Investiční rozpočet obsahuje převody nedočerpaných probíhajících investic z roku 2021. Vzhledem k velikosti investic je také ponechána odpovídající rezerva na vícepráce a nepředvídatelné výdaje.

Z celkové sumy investic 309 milionů Kč je cca 200 milionů Kč již zasmluvněných s dodavateli projektů vybraných ve výběrových řízeních nebo rozjetých v roce 2021.  Z těchto čísel je patrné, že město nepolevuje v investičních aktivitách směřujícím ke zlepšování kvality života občanů: Posuďte sami z tabulky nejvýznamnějších investičních projektů rozpočtu 2022:

Nejvýznamnější investiční projekty

Typ investice

Částka mKč

ZŠ Komenského tvorba rezervy

školství

80,0

Obnova vodohosp. infrastruktury

infrastruktura

58,4

Nákup budovy č.p.233, 17. listopadu - viz níže

školství

36,9

Nová MŠ Větrník

školství

24,8

Rekonstrukce střechy DPS Senior

bytové hospodářství

13,0

Úprava okolí Marvánku

volný čas

11,8

Rekonstrukce MŠ Srdíčko

školství

11,5

Odvodnění ul. Sokolovská a Zahradní

dopr. infrastruktura

10,8

Vyvolané investice MŠ – komunikace Bílá

dopr. infrastruktura

10,0

Rozšíření parkoviště Olivova (vedle pivovaru)

dopr. infrastruktura

9,5

Rekonstrukce části ulice Otavská

dopr. infrastruktura

8,0

Jak je vidět školství, infrastruktura, ale také volný čas občanů patří mezi priority, ale jsou tam i desítky dalších menších projektů řešících různé oblasti života v našem městě.

 

Díky zodpovědnému hospodaření je finanční situace města stabilní i přes složitou ekonomickou situaci

Občanské hnutí Klidné město (KM) po dvě volební období zodpovědně hospodařilo a po osmi letech takřka splatilo všechny staré dluhy. Přes vysoké zadlužení města, které dosahovalo v roce 2010 cca 270 milionů Kč a bylo způsobeno hlavně výstavbou nové školy U lesa, jsme dokázali zachovat růst kvality života místních občanů a najít peníze na nové investice. Jak je to možné?

  • Město žilo pouze za „své“, nevyužívalo až do roku 2017 žádné nové dlouhodobé úvěry
  • Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření
  • Přebytky rozpočtu byly směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města.
  • Došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb

Proto si také můžeme dovolit dále dokupovat do majetku města nemovitosti či pozemky, pokud to má strategický smysl pro rozvoj města.  Městu se naskytla možnost koupit budovu školy/školky v ulici 17. listopadu v centru města. Vzhledem k posunu výstavby nové školy je to příležitost, jak získat prostory pro školní výuku, ale také pro školní kroužky, družinu nebo volný čas dětí. Vidíme nákup této budovy jako strategický, proto budeme usilovat o její koupi a pokryjeme nákup z realizovaných úspor.

 

Vývoj zadluženosti města ukazuje níže připravený graf.

Graf ukazuje, jaké procento z výdajů na roční provoz města by muselo být zaplaceno, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů.  

Graf zadlužení města ukazuje dlouhodobě stabilní finanční situaci a prostor pro případné další úvěrování v případě krize či potřeby.

 

Pečlivé finanční řízení je nutností

Vzhledem k velmi složité finanční situaci bude důležité pečlivé řízení peněžních toků, a to hlavně z důvodu množství projektů, a to kvůli časové návaznosti případných dotačních plateb. Pro případ potřeby má město vyjednáno velmi výhodné překlenovací financování tak, aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti.

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti.

 

Martin Gebauer

zastupitel za KM a předseda finančního výboru