Rozpočet města v roce 2015 výrazně podpoří dotované investice, městské komunikace, ale také novou mateřskou školku nebo služby pro seniory

30. 1. 2015

Vážení spoluobčané, dovoluji si vás oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2015 a celkové finanční situaci našeho města.

Držíme trend minulých let a zadluženost města dále výrazně klesá…

Vedení města v minulém volebním období hospodařilo velmi zodpovědně, což se velmi výrazným způsobem projevilo na stávající výborné finanční kondici města:

l Město si nepůjčilo za poslední čtyři roky ani korunu

l Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo k přebytkovému hospodaření

l Přebytky rozpočtu jsou směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury městaz

l Došlo a dochází ke snižování nákladů na provoz úřadu a služeb díky efektivnějšímu využívání městských prostředků přes výběrová řízení a elektronické aukce

 

Graf ukazuje, jaká částka z výdajů na roční provoz města by musela být zaplacena, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů. Zatímco v roce 2010 to byl skoro jeden a půl násobek roční částky na provoz města, v letošním roce to bude cca 40 % ročních provozních výdajů.

Riziko nesplacení úvěrů výrazně kleslo. Tato skutečnost byla oceněna Českou spořitelnou, která přehodnotila úvěrové riziko městských úvěrů, snížila výši úrokové sazby a přehodnotila omezující podmínky úvěrů.

Zlepšující se makroekonomická situace může přinést více peněz do městské pokladny, ale očekávaný ekonomický růst je křehký a nemusí se naplnit.

Příjmy města budou i nadále ovlivňovány zejména hospodářskou situací v České republice a Evropské Unii. Předpokládá se mírný hospodářský růst, který by mohl v druhém pololetí opět ztratit dech. Hrozba deflace je stále reálná a mohla by na dlouhou dobu zmrazit jakékoliv naděje na vyšší daňové příjmy státu, a tím pádem i obcí.

 

Klasifikace příjmů:

l Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu

l Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z prodeje městského majetku

l Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky, stejná výše je v mandatorních výdajích

l Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85 % potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města

Příjmy města jsou z velké části závislé na daňových příjmech státu a jejich rozdělení směrem k obcím. Rozpočet města předpokládá z důvodu opatrnosti podobný příjem z celostátních daní jako aktuálně přijaté daňové příjmy v roce 2014, které přesáhly původně plánované rozpočtové příjmy 2014. Tento přebytek byl v souladu s investičními prioritami alokován na opravy silnic, chodníků a infrastruktury. Pokud by došlo i letos k pozitivnímu vývoji daňových příjmů, pak by opět tyto příjmy financovaly další opravy silnic a chodníků, které nejsou zahrnuty do výdajů na rok 2015.

Vlastní příjmy města by měly zůstat na podobné úrovni jako v minulých letech.

Výrazný propad v neinvestičních dotacích a příspěvcích od roku 2012 je způsoben změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce a nejsou již položkou příjmů města. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.

Investiční dotace výrazně vzrostly díky výborné práci městského úřadu. Ze získaných dotací jmenujme významné projekty, jako jsou nová Mateřská škola Zahrádka, zateplení Mateřské školy U Slunečních hodin, rekonstrukce komunikací Štefánikova a Rýdlova, odbahnění Marvánku a další etapy rekonstrukce sportovní haly. V letošním roce město obdrží dotační příjmy získané na odbahnění Mlýnského rybníka, Rooseveltovy ulice, konsolidace IT systémů obcí našeho správního obvodu a s otazníkem je zatím projekt další části rekonstrukce ulice Olivova. Tyto dotační příjmy jsou v různém stádiu čerpání a zahrnují také převody z projektů roku 2014.

Rozpracované dotační žádosti nejsou v příjmech rozpočtu z důvodu opatrnosti reflektovány a budou po případném schválení dodatečně do rozpočtu včleněny.

Díky splaceným dluhům můžeme posilovat výdaje na služby občanům města

Dlouhodobým cílem je snižovat výdaje, ať již přejednáváním stávajících smluv nebo změnou jejich rozsahu, a naopak posilovat výdaje s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak zajistit dostatečné prostředky na služby a údržbu města.

 

Klasifikace výdajů:

l Výdaje na chod městského úřadu – obsahují zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu.

l Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města, mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod.

l Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu.

l Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem, jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.

l Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka;

Poměrně výrazné šetření výdajů na chod městského úřadu se v minulých letech neobešlo bez snižování pracovních míst a zmrazení růstu mezd. Vzhledem k nařízení vlády ČR dochází v letošním roce k nárůstu tarifních mezd zaměstnanců o 3,5 % (zvýšení tarifů bylo provedeno po pěti letech). Další novou položkou letošního rozpočtu jsou výdaje spojené s dopravní bezpečností, tj. nového kamerového systému monitorujícího rychlost na měřených úsecích. Tyto výdaje budou kompenzovány výběrem pokut, které by měly pokrýt nejen všechny provozní náklady, ale přinést prostředky na další zlepšení dopravních opatření v našem městě. Tyto dva faktory se nejvýrazněji podílí na celkovém nárůstu výdajů na provoz úřadu.

Rozpočtovým cílem v oblastech provozu a údržby města je najít optimální poměr ceny, kvality a rozsahu služeb. V letošním roce dochází k dalšímu posílení rozpočtu na opravy a údržbu silnic a chodníků a posílení výdajů na bezpečnost, tj. rozpočtu městské policie.

Dluhová služba klesá se splácením úvěrů převážně spojených s financováním nové školy a pomáhajících financovat příspěvky města organizacím, jejichž je město zřizovatelem, a nové investiční projekty.

Výdaje na neinvestiční dotace a příspěvky příspěvkovým organizacím jsou v porovnání s minulými roky vyšší. Provoz zahájí nová Mateřská škola Zahrádka. Bude zafinancováno vybavení školky a její provoz. Dále město podpoří projekt na vyšší bezpečnost školních budov v našem městě. Nově bude město také financovat provoz dokončeného stacionáře pro seniory. Město také počítá s příspěvkem na nákup softwaru pro Olivovu dětskou nadaci.

Snížení mandatorních výdajů je způsobeno změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce, jak bylo popsáno v odstavci příjmů z neinvestičních dotací a příspěvků, a nemá přímý vliv na hospodaření města.

Získané investiční dotace vyžadují finanční spoluúčast města a vytvářejí tlak na peněžní toky

Vedení města a zaměstnanci městského úřadu trvale pracují na získávání dotací z nejrůznějších výzev a programů, aby se co nejvíce uplatnil multiplikační efekt vlastních prostředků města. Výsledky minulého roku potvrzují úspěšnost tohoto snažení viz. odstavec investiční dotace.

Největším investičním projektem bez dotace zůstává projekt stoky A, který je pro město finančně velmi náročný. Vedení města si uvědomuje důležitost tohoto projektu a v letošním roce je v rozpočtu vyčleněno více než 18 milionů Kč.

Vzhledem k velmi náročnému řízení peněžních toků, a to hlavně kvůli těžko předvídatelné časové návaznosti dotačních plateb, vyjednal finanční odbor městského úřadu za asistence finančního výboru velmi výhodné překlenovací financování tak, aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti.

Celkové rezervní prostředky (jak provozní, tak investiční) rozpočtu 2015 představují necelé 3 miliony korun. Tak jako v minulých letech bude průběžně docházet k upřesňování rozpočtu a případné úspory budou přednostně použity na investiční výdaje městské infrastruktury.

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období.

Martin Gebauer

zastupitel za KM a předseda finančního výboru

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena