Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 8. srpna 2025, svátek má Soběslav

Informace z radnice

Rozpočet města v roce 2021

Rozpočet města v roce 2021 je silně ovlivněn covidovou situací a s ní spojenou finanční nejistotou. Dlouho připravovaná výstavba nové školy bude i v těchto podmínkách pokračovat

Vážení spoluobčané,

dovoluji si vás, tak jako každý rok, již pojedenácté, oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2021 a celkové finanční situaci našeho města. 

Vzhledem k bezprecedentní situaci vyvolané virem Covid, které čelí celý svět, je velmi složité jakkoliv odhadovat vývoj ekonomiky. Navíc došlo na poslední chvíli ke změně v daňových zákonech, které budou mít výrazný dopad na příjmy měst a obcí v následujících letech. S ohledem na tyto skutečnosti a nejistotu budoucích vládních kompenzací jsme připravili rozpočet, který přistupuje k příjmům a výdajům konzervativně, abychom byli schopni udržet stabilitu městských financí. Jak jsem vás již informoval na jaře 2020 při první covidové vlně, posílili jsme likviditu, tj. zvýšili jsme volné peněžní prostředky na bankovních účtech a provedli řadu rozpočtových opatření, která rozpočet v loňském roce stabilizovala a umožnila udržet realizaci klíčových investičních projektů v roce 2021.

Zpomalování ekonomiky z důvodu covidové situace a změny v daních z příjmů fyzických osob povedou ke snižování příjmů města

Vzhledem k stále nejasnému vývoji pandemie koronaviru je velmi obtížné odhadovat vývoj ekonomiky pro následující období. Očekáváme, že příjmy města poklesnou oproti loňskému roku o cca 100 milionů Kč, což se výrazně projeví na výdajové struktuře rozpočtu a hlavně pozastavení nových naplánovaných investic. Nevíme, zda bude vláda kompenzovat městům výpadek příjmů a v jaké výši. Proto bychom případné kompenzační příjmy zohlednili při pravidelné úpravě rozpočtu v průběhu roku a použili. Případné přebytky z přeplnění daňových příjmů by se použily na pozastavené investiční projekty a další opravy silnic, chodníků a městské infrastruktury, které nejsou zahrnuty do výdajů pro tento fiskální rok.

 

Vlastní příjmy města budou klesat kvůli slevám komerčních pronájmů v nemovitostech vlastněných městem, očekávaným snížením výběrů poplatků v souvislosti se sníženou aktivitou úřadu během koronavirových opatření, předpokládaným snížením výběru dopravních pokut a výstavbových příspěvků na infrastrukturu. 

Neinvestiční dotace klesají kvůli nižším účelovým dotacím k převážně sociálním projektům.  Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.

Rozpočet se snaží šetřit na provozu úřadu, ale nemělo by se to ve větší míře dotknout služeb občanům města, tj městské policie, zajišťující bezpečnost ve městě, dopravní obslužnosti, úklidu a odpadového hospodářství, seniorů či školství.

Dlouhodobým cílem zůstává snižování provozních výdajů, ať již přejednáváním stávajících smluv nebo změnou jejich rozsahu, a naopak posilování výdajů s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak posílit prostředky na služby a údržbu města.

Výše výdajů schválených městských rozpočtů v letech 2013 až 2021:

Rozpočet počítá s úsporou 6 % z provozních výdajů úřadu a příspěvkových organizací u těch položek, které nejsou zasmluvněny. Dále počítá se stagnací mezd a odměn. Přes tato úsporná opatření celkové provozní výdaje oproti loňskému roku opticky rostou, a to z důvodu nárůstu dopravní agendy a personálnímu posílení útvaru investic.

 

VVzhledem k výraznému poklesu příjmů dochází ke krácení prostředků na opravy a údržbu města, ale celkové výdaje na provoz města mírně rostou. Je to dáno inflační indexací některých služeb, jako jsou odpady nebo úklid, dále zvětšujícím se rozsahem některých služeb, kompenzací dopravcům zajišťujícím dopravní obslužnost, nebo také naplněním stavu městských policistů díky větší konkurenci na trhu práce.

 

Rozpočet stále počítá s částkami na městské granty a sociální fond.

 

Významně klesá dluhová služba, tj. splátky úvěrů a úroků z úvěrů z důvodu jejich splacení.

Přes velkou finanční nejistotu pokračujeme v dlouho připravovaných a finančně náročných projektech nové školy, školky a další, což svědčí o efektivním finančním řízení města

V roce 2020 zaznamenal rozpočet nejvyšší investice za poslední dvě volební období. Důraz na investice vede ke zlepšování kvality života říčanských občanů s maximální snahou o získání dotační podpory všech projektů.

Přes covidovou krizi je 332 milionů Kč v investičním rozpočtu 2021 skoro rekordní. Výše získaných dotací, takřka 161 milionů Kč, je výsledkem plánovaných dlouhodobých aktivit minulých let a je výbornou vizitkou práce vedení města a zaměstnanců městského úřadu.

Z celkové sumy investic 332 milionů Kč je více než 280 milionů Kč již zasmluvněných s dodavateli projektů vybraných ve výběrových řízeních.  Z těchto čísel je patrné, že vzhledem k poklesu příjmů města v roce 2021 je prostor pro nové investice značně omezen, soustředíme se především na stávající projekty, které ale nepostrádají ambici:

 

Klasifikace příjmů:

• Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu.

• Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z pokut.

• Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky stejná výše je v mandatorních výdajích.

•   Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85 % potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města.

 

    

Klasifikace výdajů:

• Výdaje na chod městského úřadu – obsahuje zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu.

• Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města, mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod.

• Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu.

• Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem, jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.

•   Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka.

 

Nejvýznamnější projekty

      Výdaj mKč

Dotace mKč

ZŠ Komenského 1. rok projektu

123,6

69.0

MŠ Větrník

57,0

45,0

Vyvolané investice MŠ – komunikace a park

18,4

 

ČOV – dokončení projektu navýšení kapacity

43,0

32,0

Učebna botanické centrum

14,0

7,0

Obnova inž. sítí ul. Černokotelecká

38,0

 

Obnova podchodu pod tratí

8,0

6,0

Poznámka: Investiční rozpočet obsahuje převody nedočerpaných  probíhajících investic z roku 2019. Vzhledem k velikosti investic je také ponechána odpovídající rezerva na vícepráce a nepředvídatelné výdaje. 

 

Díky zodpovědnému hospodaření je finanční situace města stabilní i přes přicházející finanční krizi

Občanské hnutí Klidné město (KM) po dvě volební období zodpovědně hospodařilo a po osmi letech takřka splatilo všechny staré dluhy. Přes vysoké zadlužení města, které dosahovalo v roce 2010 cca 270 milionů Kč a bylo způsobeno hlavně výstavbou nové školy U lesa, jsme dokázali zachovat růst kvality života místních občanů a najít peníze na nové investice. Jak je to možné?

• Město žilo pouze za „své“, nevyužívalo až do roku 2017 žádné nové dlouhodobé úvěry

• Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření

• Přebytky rozpočtu byly směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města

• Došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb

 

Nyní nás čeká znovu výstavba nové školy a to ve velmi složitých ekonomických podmínkách. Díky dobrému finančnímu plánování (a to i s výhledem do následujících let) se nechceme spoléhat na další zadlužování města a část vlastních finančních prostředků potřebných pro výstavbu školy budeme průběžně přidělovat z naplánovaných investičních výdajů letošního a příštích rozpočtů.

Vývoj zadluženosti města ukazuje níže připravený graf: 

Graf zadlužení města ukazuje dlouhodobě stabilní finanční situaci a prostor pro případné další úvěrování v případě krize či potřeby.

Pečlivé finančřízení je nutností

Vzhledem k velmi složité finanční situaci bude důležité pečlivé řízení peněžních toků, a to hlavně z důvodu koordinace čerpání několika typů dotací na novou školu a časové návaznosti dotačních plateb. Pro případ potřeby má město vyjednáno velmi výhodné překlenovací financování, tak aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti.

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu v této krizové situaci zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti. 

 

Graf ukazuje, jaké procento z výdajů na roční provoz města by muselo být zaplaceno, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů.  Nárůst úvěrů v roce 2018 představuje nový dlouhodobý úvěr na nákup strategických nemovitostí.

 

Martin Gebauer

zastupitel za KM a předseda finančního výboru