Slovo úvodem

29. 5. 2015

Dalibor Dudek ředitel ZŠ u Říčanského lesa

Často se zamýšlím nad tím, jaká by měla být škola na začátku 21. století. České školní prostředí bývá konzervativnější. Přitom by škola měla být aktivní součástí informační společnosti, aby pomáhala žákům porozumět všemu, co se kolem nich děje.

Žáci dnes potřebují pro nabytí informací a porozumění jim více komunikovat, rozvíjet své schopnosti vyjadřovat myšlenky, pocity, skutečnosti a názory; učitelé si nevystačí s výkladem. Komunikace v cizích jazycích je rovněž založena na schopnosti porozumět, vyjádřit a tlumočit své myšlenky.

Pro skupinové aktivity vytváříme ve škole tradičně dostatek prostoru; komunikaci v cizím jazyce podpoříme od příštího roku rozšířením počtu hodin věnovaných angličtině.

Někteří žáci nemají v přílišné oblibě matematiku; snad proto, že nabízí spíše hotové postupy. Přitom matematické způsoby myšlení jsou především logické, prostorové a prezentační (grafy nebo diagramy).

Matematické dovednosti žáků rozvíjíme prostřednictvím metody prof. Hejného, která pomáhá žákům porozumět matematické úloze. Nejde o jedinou možnou cestu, má však smysl.

Ve škole se již žáci setkávají se zárodky vědních oborů; také zde se nelze obejít bez kladení otázek a formulací závěrů. Obdobně důležitá je schopnost zorganizovat si učení a efektivně hospodařit s časem; samostatně i ve skupině spolužáků účelně zacházet s informacemi, vyhledávat rady a využívat je.

Významným partnerem školy je Muzeum Říčany, které nabízí ucelené kreativní projekty s přírodovědnými i společenskými tématy. Velký potenciál má didaktické centrum geologie, které bylo nově otevřeno na zahradě 1. ZŠ na Masarykově náměstí.

Smyslem pobytu ve školním prostředí je příprava pro reálný život. Důležitá je aktivní příprava na zapojení se do občanského života. Cílem je naučit žáky uvádět své myšlenky do života, to předpokládá tvořivost, schopnost nést riziko, plánování a řízení.

V této souvislosti nelze opomenout dva významné počiny města Říčany: projekt Patriot, který napomáhá různorodé komunikaci mezi školami; žákovské zastupitelstvo, které se podílí na veřejném životě v Říčanech.

Nemohu opomenout ani význam moderních technologií. Na jedné straně stále sofistikovanější nástroje, na straně druhé dodržování zásad bezpečného digitálního prostoru. Také o učitelích je zapotřebí v této souvislosti přemýšlet; přicházejí stále nové a efektivnější nástroje, které je poučený učitel schopen využít v každodenní výuce.

Cílem naší školy je vybavení každé učebny počítačem s dataprojektorem či interaktivní tabulí. Pro školy v Říčanech je důležitá technická podpora nabízená městem Říčany.

Aby dnes mohla být škola úspěšná, potřebuje řadu partnerů, kteří jí rozumějí. V Říčanech se setkávám se vstřícností, kamkoli se obrátím. Naším největším partnerem jsou rodiče. Učitele, který rozumí žákům, je současně laskavý i přísný, však nic nenahradí.

Pro úspěch je rozhodující motivace a sebedůvěra. Úspěšná škola je prostorem, ve kterém svobodně komunikují žáci i učitelé. Utichnout nesmějí jedni ani druzí.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena