Informace z radnice
Správa železnic představila úpravy vedení železničního koridoru
Ve čtvrtek 13. ledna se v Říčanech uskutečnilo setkání s veřejností týkající se výstavby železničního koridoru D204 Praha – Strančice – Bystřice u Benešova. Akci zorganizoval Středočeský kraj za přítomnosti náměstka hejtmanky pro regionální rozvoj a územní plánování Jiřího Snížka a ředitele Odboru přípravy staveb Pavla Paidara ze Správy železnic. Lidé si přišli poslechnout, zda se v projektu neplánují změny. A ty skutečně nastanou.
Vysokorychlostní trať bude změněna na konvenční s rychlostmi do 200 km/h Původní projekt počítal, že se nový koridor stane součástí rychlého spojení RS1 Praha – Brno – Ostrava – Katowice a trať měla mít vysokorychlostní parametry (maximální rychlost až 350 km/h). Pro toto spojení však byla nakonec zvolena severní varianta přes Havlíčkův Brod. Projekt úseku Praha – Benešov však zůstane zachován. Tato trať se stane součástí IV. železničního tranzitního koridoru Německo – Ústí nad Labem – Praha – České Budějovice – Rakousko, který je v současnosti veden po stávající trati. Nově se již nebude jednat o vysokorychlostní trať, ale o konvenční trať s rychlostmi až 200 km/h. Nová trať má ulevit stávající přetížené trati 220/221 Praha – Benešov – České Budějovice. Určena bude pro dálkovou osobní dopravu (expresy a rychlíky) a zrychlenou osobní regionální dopravu (spěšné vlaky). Přes Říčany má vést jihozápadně od zástavby, mezi Voděrádky a hřbitovem, dále kolem letiště u Světic. Stavba je nyní ve fázi projektové přípravy (studie proveditelnosti), dalším nezbytným krokem bude aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje.
Nová trať je prospěšná, ale musejí se minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí
Po prezentaci byl ponechán prostor na dotazy a podněty. Zástupci z řad veřejnosti vyjádřili obavy z fragmentace krajiny, bariérového efektu trati a hluku. Původně měla být trať na území Říčan v naprosté většině délky pod zemí, nově má být nicméně ve značné části trasována po povrchu a problematika rozdělení krajiny se tudíž týká i našeho města. Zástupce Správy železnic ujistil, že veškeré negativní vlivy na životní prostředí budou řešeny v následujících fázích přípravy, což ukládá i zákon. Stavba projde i procesem EIA (Vyhodnocení vlivů na životní prostředí). Trať bude muset splnit veškeré hlukové limity dané zákonem, jako příklad řešení byly uvedeny zelené protihlukové valy. Fragmentaci krajiny mohou řešit ekodukty, propustky či mimoúrovňové přechody. Mezi přítomnými z většiny panovala shoda ohledně prospěšnosti nové trati, ovšem v takovém provedení, které minimalizuje negativní vlivy na životní prostředí. Zazněl i provozní koncept regionální dopravy na nové i stávající trati. Dle Plánu dopravní obslužnosti Integro-vané dopravy Středočeského kraje bude na nové trati provozována linka spěšných vlaků Praha – Vlašim / Sedlčany, na současné trati zůstanou osobní vlaky linky S9, které budou jezdit co 15 minut a část uvolněné kapacity trati bude využita k rozšíření stávající spěšné linky R49, která bude jezdit ve špičkách co 30 minut. Nová trať je tak výhodná i pro naše město, přestože na ní v Říčanech nebude zastávka (nový terminál je naplánován v Lipanech), jelikož umožní zlepšit dopravní obslužnost na stávající trati. Část uvolněné kapacity bude rovněž využita pro nákladní vlaky dle dlouhodobé strategie o přesunu nákladní dopravy z kamionů na železnici.
Dle pana náměstka bude mít veřejnost možnost se k plánované trase vyjádřit, a to během letošního jara, kdy bude projednávána příslušná aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje.
Informace o veřejném projednání a pravidlech pro podávání námitek a připomínek bude zveřejněna na úřední desce Středočeského kraje. Optimistický předpoklad zahájení výstavby je rok 2035.
Tisková zpráva města
Město Říčany chce spolupracovat s okolními obcemi, aby trať v případě realizace byla v maximální míře zahloubena a byly zachovány prostupy krajinou pro člověka i zvěř.