Veřejný prostor a design ulice
Před několika dekádami let byla ulice vnímána jako prostor spojující různé destinace, který využívají především motorová vozidla. V té době vznikla například magistrála přes Václavské náměstí v Praze. Dnes to tak už není. Ulice se začala chápat jako jedno z nejživějších míst ve městě. Zde se setkávají sousedé, tudy chodí děti do školy a dospělí třeba nakupovat. Design ulice musí proto být přizpůsoben všem lidem, ať už jdou pěšky, jedou na kole či v autě, jedí v restauraci nebo čekají na zastávce.
Jak souvisí vzhled ulice s mobilitou?
Postavíme-li ulici s širokými a pohodlnými jízdními pruhy, získáme prostor atraktivní pro řidiče. I když po stranách postavíme chodníky s vysokými obrubníky, lidé se zde pravděpodobně nebudou cítit bezpečně ani dobře. Hodně takových ulic jsem viděl třeba v Rusku nebo Rumunsku. Obrovské šedé plochy asfaltu, všude auta, chodci se proplétají po úzkých a rozbitých chodnících. I v Říčanech byla většina ulic navržena takto postaru. Rovná silnice, úzký vysoký chodník.
Když ale postavíme bezpečnou a pěknou ulici, kde auta nebudou mít absolutní přednost, získáme mnohem víc, než jen dopravní spojení. Získáme prostor, ve kterém se lidé budou cítit příjemně. Půjdou tudy rádi pěšky, pojedou na kole či koloběžce, sednou si na lavičku, zastaví se v obchodě či na kávu, anebo se sem půjdou jen tak projít. Takové ulice jsou často bezbariérové (tedy chodník není nutně vyvýšený), nechybí zde zeleň, drobný mobiliář či posezení. Auta se pohybují pomaleji, lidé tak mohou bezpečně procházet, projíždět, zastavit se.
Samozřejmě záleží, zda mluvíme o centru města anebo slepé uličce mezi vilkami. Každý typ má jiná pravidla, jedno však mají shodné. Když bude prostor přívětivý k lidem, budou zde lidé. Když bude přívětivý pro auta, budou zde auta. Ale i ulice, kudy projede hodně aut, může být bezpečná, hezká a příjemně rušná.
Proměna trvá dlouho, zásadní je správný návrh
Nejtěžší je vystoupit ze zajetých kolejí, odpoutat se od tradičních vzorců. Bohužel i v Říčanech se donedávna stavěly a opravovaly ulice špatně. Nová dlažba, nový asfalt, hotovo. Nikoho nenapadlo změnit koncept, doplnit stromy či květiny, přidat prostor pro chodce a cyklisty. Často nákladné rekonstrukce tak přinesly sice nový, ale podobně nevlídný prostor.
Naštěstí v poslední době již naši architekti navrhují uliční prostory dle moderních trendů. Jedním z dobrých příkladů je třeba Cesta Svobody, tedy přístup k nádraží z centra. První část u podchodu je již hotova, druhý úsek s alejí k Fialce začne co nevidět.
Vize pro Říčany a naše ulice
Velkou výzvou pro Říčany je, zda se podaří polidštit hlavní průtah silnice I. třídy, tedy Černokosteleckou. Tato výkladní skříň města je aktuálně navržena v novém kabátě, s množstvím nové zeleně, bezpečnými přechody, ale též dostatkem parkování. Vedení města věří, že správce silnice ŘSD najde dostatek prostředků na tuto stavbu, která by změnila tvář našeho města na desetiletí.
V dalších ulicích chystá město doplnit stromy a zeleň, nejen jako opatření proti klimatické změně. V rezidenčních čtvrtích chceme nově navrhovat ulice jako zklidněné zóny, kde si děti budou zase hrát na ulici. Funguje to dobře nejen v západních zemích, ale třeba i v nedalekých Klánovicích, Horních Počernicích či Kolodějích. Design některých tamních ulic doporučuji vaší pozornosti, když tudy budete projíždět.
V neposlední řadě se chceme zamýšlet nad podobou historického centra Říčan. Masarykovo náměstí prošlo rekonstrukcí v devadesátých letech. Aktuální možnosti a trendy jsou ale již jinde. Jedním z cílů Klidného města je připravit architektonický návrh na revitalizaci našeho náměstí. Chceme mu vrátit život, krásu a historickou důležitost, aby bylo znovu ozdobou našeho města i širokého okolí.
David Michalička, místostarosta
Velmi se těším, jak dopadne právě zahájená rekonstrukce pražského Václavského náměstí. Dle dostupných podkladů by to mohl být velmi vydařený projekt.
Hradec Králové, ulice S.K.Neumanna dříve (foto nahoře) a po rekonstrukci (foto dole)
Berlín, Maassenstrasse dříve (foto nahoře) a po rekonstrukci (foto dole)
Praha, Ulice Čsl. armády dříve (foto nahoře) a po rekonstrukci (foto dole)
Revitalizace menšího náměstí v Maďarsku. Původní stav (foto nahoře) a po rekonstrukci (foto dole)
Lehce futuristická vizualizace Černokostelecké ulice poblíž prodejny Bernard. Pokud se však realizuje připravený projekt její rekonstrukce, ulice skutečně dostane zcela nový kabát a stane se příjemnějším městským bulvárem.
Ve střednědobém horizontu potřebuje naše náměstí úpravy. Tato vizualizace nevyjadřuje žádný konkrétní záměr radnice. Jedná se o lehce provokativní ukázku možného oživení známého prostoru. Do tvorby budoucí podoby náměstí chceme přizvat i říčanskou veřejnost.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena