Udržitelná městská mobilita – 6/6

1. 6. 2020

Inovace a technologie v městské mobilitě

Dnešní doba skýtá ohromné možnosti. Extrémním případem může být třeba Singapur. Díky velmi propracovanému sběru dat o přesunech lidí po městě je možné velmi efektivně plánovat nejen veřejnou dopravu. Díky technice je proto v Singapuru cestování velmi promyšlené, intuitivní a jednoduché. Takto sofistikovaný systém je však křehký a nese s sebou vysoké náklady. Proto se vyplatí zejména u velkých aglomerací.

 

Data jsou základ

I v Říčanech se ale díky technologiím začínáme učit jednoduše a anonymně sbírat data o dopravě. Například nenápadný přenosný sčítač nám ukazuje, kolik jakou ulicí projede aut (včetně jejich rychlosti), kolik je zde cyklistů, chodců a v jakých časech. Na základě zjištění pak navrhujeme opatření (bezpečné přechody, úpravu značení atp.) a po jejich realizaci vyhodnotíme dopady opakovaným měřením. Další data lze vytěžit z kamer ve městě. Na Masarykově náměstí jsme před rokem pilotně odzkoušeli parkovací senzory ve vozovce, zatím jsme je však nezakoupili. V neposlední řadě zkoušíme využít zbytková data od mobilních operátorů, což se ale zatím kvůli nedostatečně hustému pokrytí jeví v Říčanech jako neefektivní.

Smart city a internet vě

Smart city. To je dnes často skloňované synonymum pro moderní technologie ve městě. Zdá se, že ve velkých městech je budoucností internet věcí (IoT). Chytré veřejné osvětlení s nejrůznějšími senzory, odpadkové koše, které sledují svou naplněnost, propojený systém řízení křižovatek, preference MHD, sdílená či dokonce autonomní auta. Všechny technologie jsou propojeny a společně řízeny přes informační platformu. Aplikace smart city najdete v nejrůznější podobě, nabízí je bezpočet firem, které se předhání v novinkách, které nikdo jiný neumí. Trh je zatím dost nepřehledný a orientuje se zejména na velkoměsta.

Inovace jednoduše

V některých případech, a zejména u menších měst, ale nemusí „smart“ nutně znamenat složitá čidla, kamery či nabušený software. Chytré město může být vlastně velmi jednoduché a využívat pouze to, co skutečně potřebuje. Touto cestou se zatím vydáváme my v Říčanech.

Vedle oblastí, jako je energetika (chytrá síť a elektroměry, e-aukce), vodohospodářství (protipovodňový hlásný systém, dálkově odečitatelné vodoměry, …) či elektronizace úřadu (Portál občana Říčan) chceme chytré technologie nasazovat právě v oblasti dopravy a mobility.

Online polohu či zpoždění našich autobusů a vlaků v naší aplikaci již asi sledovat umíte. Brzy budou i samotné zastávky autobusů vybaveny obrazovkou s přesnými odjezdy spojů. Podobně plánujeme přes aplikaci navigovat na volná parkovací místa včetně jednoduchého placení parkovného. Řidiče na hlavních tazích v Říčanech bychom v budoucnu chtěli informovat o dojezdové době či komplikacích na trase.

Sdílená vozidla a kola

Pomalu ale jistě se i v Říčanech začínají objevovat první sdílená auta. Car4Way, HoppyGo i další společnosti vám umožní cestovat autem, které není vaše. Pokud ročně najedete jen několik tisíc kilometrů, může se vám to vyplatit.

V květnu jsme pilotně rozjeli provoz sdílených kol s firmou Nextbike. Město dotuje prvních 15 minut každé jízdy zdarma, provozujeme zatím 40 kol a 18 parkovacích stanic. Na rozdíl od Prahy jsme k nám nepustili elektro koloběžky, které se povalují po chodnících, ani bezstanicová růžová kola, která jsou zase zamčena u každého zábradlí. Dali jsme na zkušenost jiných měst, že síť pevně daných stanic na správných místech je pro město výhodnější. Za první dva týdny proběhlo téměř 750 zápůjček, tedy více než jedna zápůjčka na jedno kolo denně. Pro začátek slibný výsledek.

 

Netradiční vychytávky v městské mobilitě

V Čechách neznámou, ale třeba na rakouském či německém venkově velmi oblíbenou zajímavostí jsou tzv. stopovací lavičky. Představte si, že sedíte u silnice, nad sebou si navolíte cíl vaší cesty, a jen čekáte, až vám někdo ze sousedů či kolem projíždějících řidičů zastaví. Asi to nebude fungovat pro cestu z Václavského náměstí do Říčan, ale například ze Strašína či Jažlovic do Říčan si to již představit dovedu. Skoro vždy totiž pojede kolem vás někdo známý, který když uvidí, kam máte namířeno, vám rád zastaví.

 

Naopak běžnou výbavou do města se i u nás stává elektrokolo, případně elektro koloběžka. Díky relativně dostupné ceně si takový prostředek může dovolit stále více lidí. S elektropohonem se pak stanou nezávislými nejen na benzínu, parkování auta, ale i na kopcích či objížďkách. Služební elektrokola mohou jako jeden z benefitů využívat i zaměstnanci města.

Jako poslední zajímavou inovaci jsem vybral elektrickou cyklorikšu pro seniory a šlapací elektro-cyklo bus pro školáky. Tím prvním by mohli zaměstnanci či dobrovolníci vozit seniory z DPS na Komenského náměstí třeba do knihovny. Šlapacím autobusem by zase možná rádi jezdili žáci našich škol, aby se pak mohli před ostatními pochlubit.

                                      David Michalička, místostarosta

 

Mapa obsazenosti bikesharingových stanic v Říčanech – jedno úterý večer

Stopovací lavička v Německu – vyberete ceduli se svým cílem a stopujete v sedě.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena