Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 15. srpna 2025, svátek má Hana

Informace z radnice

Výkonnost úřadu umíme změřit a vedeme si dobře

V návaznosti na informaci o navýšení počtu zaměstnanců městského úřadu jsme pro vás připravili krátkou informaci o vývoji výkonnosti úřadu. Pro porovnání jsme vybrali období od roku 2003, kdy se městský úřad rozšířil o výkon přenesené působnosti po zrušení okresních úřadů, do roku 2020. Pro jednoduchou analýzu jsme si vybrali ukazatele v tabulce níže.

 

2003

2010

2015

2020

porovnání 2020 /2003

Příjmy celkem vč. přebytků hospodaření a úvěrů

311,8 mil

564,1 mil

618,2 mil

896 mil

287,36 %

Výdaje celkem vč. splátek úvěrů

259, 1 mil

516,6 mil

559,4 mil

652,5 mil

251,83 %

Aktiva btto celkem

1 761 mil.

2 492,6 mil

3 014 mil

4 160,9 mil

236,28 %

Počet zaměstnanců MěÚ

136

145

165

212

155,88 %

Počet obyvatel města Říčany

11 658

13 450

14 749

16 167

138,68 %

Počet obyvatel ORP vč. cizinců

42 926

57 396

62 119

73 485

171,19 %

Počet příspěvkových organizací + o.p.s.

12

13

16

17

141,67 %

 

Pro přiblížení výkonnosti celého úřadu jsme porovnali příjmy a výdaje celkem a btto aktiva. Z porovnání je zřejmé, že v roce 2020 došlo v absolutních hodnotách téměř k trojnásobnému nárůstu objemu celkových příjmů a k více než dvojnásobnému nárůstů celkových výdajů města a btto aktiv (tj. hmotného, nehmotného a finančního majetku, pohledávek, zásob atd.).

Počet obyvatel města se zvýšil o 40 % a ve správním obvodě dokonce o 70 %. Vzrostl i počet organizací, jejichž zřizovatelem či zakladatelem je město a kterým poskytuje zejména finanční, ale i právní a další metodickou podporu.

Penzum vykonané úřednické i neúřednické práce bylo doprovázeno padesátiprocentním nárůstem zaměstnanců. Z toho je zřejmé, že městský úřad využívá moderní metody práce, výhody elektronizace a digitalizace (elektronické formuláře, elektronický objednávkový systém, možnost plateb na přepážkách přes platební terminály, elektronický oběh účetních a dalších vybraných dokladů včetně jejich schvalování, služby hybridní pošty a e-skartace přes digitální archiv), účelně propojuje používané SW, zlepšuje a automatizuje klíčové procesy, a to jak pro práci uvnitř úřadu, tak ve vztahu ke všem svým klientům.

Příkladem přínosné elektronizace pro občany i městský úřad jsou např.:

- Portál občana, který umožňuje občanům komunikovat s městským úřadem on-line přes internet a minimalizovat počet osobních návštěv na úřadě při vyřizování jednotlivých agend. Občan je informován nejen o změnách na úřadě, o novinkách ve městě, ale především o vlastní komunikaci probíhající s úřadem, a to o jednotlivých podáních a stavu jejich řízení, o platbách, finančních závazcích. Naše město bylo jedním z prvních, které tento způsob komunikace zavedlo a bude jeho rozvoji a propagaci věnovat velkou pozornost i do budoucna.

- Mobilní aplikace Říčany v mobilu s možností hlášení aktuálních problémů a závad v údržbě komunikací, veřejného osvětlení, městské zeleně aj. přímo odpovědnému zaměstnanci úřadu a sledování jejich plnění jak občanem, tak přímým nadřízeným zaměstnance.

- Zpracování agendy dotací včetně individuálních dotací v SW Grantys, a to od podání žádosti, přes hodnocení, platbu a monitoring výsledků.   

Výkonnost úřadu si díky benchmarkingovému porovnání umíme i změřit. Níže je uveden vývoj tzv. super ukazatele za agendy výkonu státní správy v období 2016 – 2020. Z grafu je zřejmé, že si vedeme v 22 sledovaných agendách státní správy dobře – počtem úkonů jsme nad městy s obdobně velkým správním obvodem i nad průměrem všech cca sedmdesáti členských měst této iniciativy BI 2005.  

 

 

Věra Likešová, vedoucí útvaru interního auditu