Informace z radnice
Výkonnost úřadu umíme změřit a vedeme si dobře
V návaznosti na informaci o navýšení počtu zaměstnanců městského úřadu jsme pro vás připravili krátkou informaci o vývoji výkonnosti úřadu. Pro porovnání jsme vybrali období od roku 2003, kdy se městský úřad rozšířil o výkon přenesené působnosti po zrušení okresních úřadů, do roku 2020. Pro jednoduchou analýzu jsme si vybrali ukazatele v tabulce níže.
|
2003 |
2010 |
2015 |
2020 |
porovnání 2020 /2003 |
Příjmy celkem vč. přebytků hospodaření a úvěrů |
311,8 mil |
564,1 mil |
618,2 mil |
896 mil |
287,36 % |
Výdaje celkem vč. splátek úvěrů |
259, 1 mil |
516,6 mil |
559,4 mil |
652,5 mil |
251,83 % |
Aktiva btto celkem |
1 761 mil. |
2 492,6 mil |
3 014 mil |
4 160,9 mil |
236,28 % |
Počet zaměstnanců MěÚ |
136 |
145 |
165 |
212 |
155,88 % |
Počet obyvatel města Říčany |
11 658 |
13 450 |
14 749 |
16 167 |
138,68 % |
Počet obyvatel ORP vč. cizinců |
42 926 |
57 396 |
62 119 |
73 485 |
171,19 % |
Počet příspěvkových organizací + o.p.s. |
12 |
13 |
16 |
17 |
141,67 % |
Pro přiblížení výkonnosti celého úřadu jsme porovnali příjmy a výdaje celkem a btto aktiva. Z porovnání je zřejmé, že v roce 2020 došlo v absolutních hodnotách téměř k trojnásobnému nárůstu objemu celkových příjmů a k více než dvojnásobnému nárůstů celkových výdajů města a btto aktiv (tj. hmotného, nehmotného a finančního majetku, pohledávek, zásob atd.).
Počet obyvatel města se zvýšil o 40 % a ve správním obvodě dokonce o 70 %. Vzrostl i počet organizací, jejichž zřizovatelem či zakladatelem je město a kterým poskytuje zejména finanční, ale i právní a další metodickou podporu.
Penzum vykonané úřednické i neúřednické práce bylo doprovázeno padesátiprocentním nárůstem zaměstnanců. Z toho je zřejmé, že městský úřad využívá moderní metody práce, výhody elektronizace a digitalizace (elektronické formuláře, elektronický objednávkový systém, možnost plateb na přepážkách přes platební terminály, elektronický oběh účetních a dalších vybraných dokladů včetně jejich schvalování, služby hybridní pošty a e-skartace přes digitální archiv), účelně propojuje používané SW, zlepšuje a automatizuje klíčové procesy, a to jak pro práci uvnitř úřadu, tak ve vztahu ke všem svým klientům.
Příkladem přínosné elektronizace pro občany i městský úřad jsou např.:
- Portál občana, který umožňuje občanům komunikovat s městským úřadem on-line přes internet a minimalizovat počet osobních návštěv na úřadě při vyřizování jednotlivých agend. Občan je informován nejen o změnách na úřadě, o novinkách ve městě, ale především o vlastní komunikaci probíhající s úřadem, a to o jednotlivých podáních a stavu jejich řízení, o platbách, finančních závazcích. Naše město bylo jedním z prvních, které tento způsob komunikace zavedlo a bude jeho rozvoji a propagaci věnovat velkou pozornost i do budoucna.
- Mobilní aplikace Říčany v mobilu s možností hlášení aktuálních problémů a závad v údržbě komunikací, veřejného osvětlení, městské zeleně aj. přímo odpovědnému zaměstnanci úřadu a sledování jejich plnění jak občanem, tak přímým nadřízeným zaměstnance.
- Zpracování agendy dotací včetně individuálních dotací v SW Grantys, a to od podání žádosti, přes hodnocení, platbu a monitoring výsledků.
Výkonnost úřadu si díky benchmarkingovému porovnání umíme i změřit. Níže je uveden vývoj tzv. super ukazatele za agendy výkonu státní správy v období 2016 – 2020. Z grafu je zřejmé, že si vedeme v 22 sledovaných agendách státní správy dobře – počtem úkonů jsme nad městy s obdobně velkým správním obvodem i nad průměrem všech cca sedmdesáti členských měst této iniciativy BI 2005.
Věra Likešová, vedoucí útvaru interního auditu