ZÁKLADNÍ ŠKOLA u ŘÍČANSKÉHO LESA

31. 3. 2017

PISÁLKŮV SVÁTEK 1.C, PSYCHOLOGICKÝ SEMINÁŘ, MASTER OF LABYRINTH, ŠKOLA PLNÁ ZÁCHRANÁŘŮ, Na základní škole za polárním kruhem

PISÁLKŮV SVÁTEK 1.C

Na tento svátek se těšily děti z 1. C celé měsíce a konečně nastal! Nic jsme neponechali náhodě, a proto jsme si připravili vystoupení "ABECEDA", kterou už všichni moc dobře známe. Rozloučili jsme se s tužkou a podepsali jsme se perem. Od tohoto dne už nepíšeme ničím jiným!

                                                                                                       Lucie Borová – třídní učitelka

 

PSYCHOLOGICKÝ SEMINÁŘ – INTELIGENCE A JAK JI ROZVÍJET

V rámci Klubu zvídavých žáků se konal na naší škole první psychologický seminář a to  na téma „Inteligence a jak ji rozvíjet“. Žáci 4 až 9. ročníků se dozvěděli, co to je inteligence, jaké jsou její kladné projevy v chování a zejména, jak ji trénovat. Zúčastnění prokázali překvapivě velké znalosti o této problematice, byli velice aktivní, kladli hodně otázek. A to vše, přestože toto téma není obsaženo v osnovách základní školy. Patrně nejvíce je překvapil fakt, že velký vliv na rozvoj intelektových schopností má také sport a tělesná výchova. Další psychologické semináře budou zaměřeny na oblast komunikačních dovedností.

Miroslav Pokorný – školní psycholog

 

MASTER OF LABYRINTH

Žáci jazykové třídy 7.A se zúčastnili celostátní soutěže Master of Labyrinth, kde se při hraní online výukové hry  jednak pobavili a zároveň prokázali své znalosti z občanské výchovy a to vše v angličtině. Naše škola se celostátně umístila na 6. místě. Děkujeme paní uč. Janě Uríkové, která děti do soutěže zapojila a celou dobu je motivovala k výkonům.

                                                                                        Zuzana Pokorná – vedoucí sekce jazyků

 

ŠKOLA PLNÁ ZÁCHRANÁŘŮ

Akci nazvanou „Dny pro záchranu života“, absolvovali pod vedením profesionálních záchranářů ze vzdělávací společnosti Zdravotníci všechny třídy. Jednalo se již o druhé společné setkání a navazující program. Tentokrát byl program zaměřený na poskytování první pomoci u popálenin, dušení i ochranu zdraví a člověka při mimořádných událostech.

Interaktivní program první pomoci byl rozdělen do teoretické a praktické části. Třídy absolvovali teoretickou část v učebně a praktickou část v areálu školy. Program zahrnoval

i prohlídku sanitního vozu přímo ve škole, kde si žáci mohli prohlédnout a vyzkoušet záchranářské vybavení, nosítka a další pomůcky, které záchranáři používají.

Během programu ošetřovali žáci různá poranění, popáleniny a prováděli nácvik neodkladné resuscitace, učili se protišoková opatření a komunikovali se simulovaným dispečinkem záchranné služby. Nechyběla ani bezpečnost, prevence úrazů a nácvik evakuace z hořících budov. Závěrem programu prošli netradiční závěrečnou zkouškou, formou reálně namaskovaných poranění, které museli sami ošetřit. „Naším hlavním cílem je zbavit veřejnost strachu z poskytování první pomoci. Při záchraně lidského života často rozhodují sekundy. Proto je nezbytné, aby si základní znalosti první pomoci osvojili již žáci základních škol. Kde jinde se naučit první pomoc, než právě ve škole? Jsme moc rádi, že vedení školy si uvědomuje důležitost těchto znalostí a dává žákům skvělý základ do dalšího života. Za to jim patří velké poděkování.“ říká Josef Odehnal, lektor kurzů a profesionální záchranář.

Více informací na www.prvnipomocskoleni.cz

„Program první pomoci byl skvělý! Nejvíce nás bavily scénky, kdy jsme si zahráli na záchranáře, prohlídka sanitky i resuscitace… a bavilo nás pomáhat a naučili jsme se i nalíčit popáleninu,“ shodují se žáci 6.C

Foto: Matěj Horák a Lucie Chmelová

 

Na základní škole za polárním kruhem

 

V odborných kruzích bývá často právě finské školství dáváno za vzor zbytku Evropy. Proto jsme na 3. základní škole u Říčanského lesa velmi přivítali možnost stáže na základní škole ve finském Rovaniemi. Co zajímavého a podnětného jsme se dozvěděli?

Žáci přijíždějí na kole nebo je sváží minibusy

 

Stáž jsme absolvovali v čase polárních nocí, za matného světla a slunce pod obzorem. Bylo velmi zajímavé sledovat, jak si obyvatelé pomáhají ke světlu zářivkami vně oken. Podobně si pomáhala ke světlu i škola. Ačkoli zdálo se, že světlo uvnitř školy způsobuje spíše všudypřítomný klid a pohoda.

 

Vzdělávání je ve Finsku financováno hlavně z veřejných prostředků. Naprostá většina škol poskytujících základní a střední vzdělávání je spravována místními úřady, soukromé školy jsou spíše ojedinělé. Jistě to souvisí s kvalitou poskytovaných služeb a množstvím financí, které do systému vzdělávání přicházejí. Jen pro ilustraci – žáci mají skutečně vše zdarma: vzdělávání, veškerou dopravu (vč. dopravy do školy školními minibusy, výletů, škol v přírodě, exkurzí), stravování. Povinné vzdělávání začíná v roce, kdy je dítěti sedm let a trvá devět let. Někteří žáci setrvávají ve škole desátým rokem a dále se připravují a středoškolské vzdělávání. Školní rok trvá od poloviny srpna do začátku června.

Polární noc v Rovaniemi

 

Školy mají právo poskytovat vzdělávací služby podle svých představ a vizí, pokud dodrží základní směřování dané zákonem. Učitelé si mohou sami rozhodovat o vyučovacích metodách, učebnicích a učebních materiálech. Systém spoléhá na odborné dovednosti učitelů. Školní inspekce byla zrušena již před čtvrt stoletím. Základní myšlenkou je směřovat vzdělávání kupředu prostřednictvím informací, odborné podpory a financování. Děti nejsou prvních šest let vzdělávání zkoušeny. Známkovány jsou od 7. do 9. třídy.

 

Finské školství nehledá cestu ke kvalitnímu vzdělávání pomocí nadbytečných kontrol nebo standardizovaných testů. Co pozitivně ovlivňuje kvalitu finského školství, je samotné Finsko, které si cení vzdělanosti. Povolání učitele se ve Finsku těší velké prestiži, je rovněž slušně finančně ohodnoceno. Učitel je považován za autoritu. Vysoké školy vzdělávající učitele si tak mohou vybírat nejvhodnější uchazeče. Do studia určeného pro učitele se vybírá jen asi 10 % ze všech uchazečů. Podobně je tomu při výběrovém řízení na místo učitele. Pan ředitel školy v Rovaniemi uváděl, že na jedno uvolněné místo přicházejí desítky zájemců.

Noční Rovaniemi

V základním vzdělávání neexistují žádné celostátní testy. Učitelé odpovídají za hodnocení ve svých vyučovacích předmětech na základě cílů stanovených vzdělávacími dokumenty. Jedním z cílů je např. rozvíjet u žáků sebepoznávání a vést žáky, aby si uvědomovali svůj pokrok. Velký důraz je ve finské základní škole kladen na rozvoj čtenářských dovedností. V mezinárodním průzkumu PISA má Finsko pravidelně vysoké výsledky ve všech hodnocených oblastech vzdělávání, což se čtenářskými dovednostmi úzce souvisí.

 

Během výuky jsme nikdy nepotkali více než čtrnáct dětí ve třídě. Výuka probíhá v dialogu s důrazem na osvojení praktických dovedností pro život. Autonomie ve vzdělávání je vysoká. Školy odpovídají plně za efektivitu a kvalitu vzdělávání. V prvních šesti ročnících vyučuje většinu předmětů stejný třídní učitel, v dalších ročnících se střídají specializovaní učitelé. Žáci jsou do středních škol vybíráni zejména podle vysvědčení ze základní školy.

 

Každému je dostupné odborné poradenství. Cílem je podporovat žáky tak, aby dosáhli nejlepšího možného výkonu a uměli se správně rozhodnou pro svou další vzdělávací a profesní dráhu. Individuální péče zdůrazněná malým počtem žáků ve třídách podporuje prožívání úspěchu a radosti z učení. Podpora spočívá rovněž v doučování nebo v pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří jsou vzděláváni v běžných školách. Obdobný rozsah pracovních povinností mají i učitelé v Čechách. Jenom těch dětí bývá ve třídě dvojnásobek… Byli jsme přítomni i na výuce ve třídě pro demotivované žáky.

Sobi dnes baví především turisty

 

Finsko má dva úřední jazyky: finštinu a švédštinu. Školy, v nichž je vyučovacím jazykem švédština nebo laponština, navštěvuje zhruba 5 % žáků. Švédština je po angličtině dalším vyučovacím předmětem, podobně jako u nás např. němčina. Na výuku angličtiny není v nižších ročnících kladen takový důraz jako u nás, děti se výrazněji učí další jazyk od sedmého ročníku. Je řada dalších faktorů, které napomáhají rozvoji jazykových dovedností, např. ve Finsku se nedabují anglicky hovořící filmy.

 

Kde hledat inspiraci? Systém finského vzdělávání je založený na důvěře: rodiče věří školám, školy učitelům, učitelé žákům a žáci přebírají zodpovědnost za to, že se učí co nejlépe. Ve školách zdůrazňují více spolupráce a méně soutěživosti, více důvěry založené na zodpovědnosti. Podstatu lze spatřit v tom nikoli školy kontrolovat, ale podporovat je. Ony pak dosáhnou nestresovány snáze a s úspěchem všech potřebných vzdělávacích cílů.

Dalibor Dudek

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena