Zastupitelé v březnu vydají stanovisko k výstavbě ZŠ a MŠ Magic Hill Na Fialce

26. 2. 2015

„Zde pro vás stavíme novou školu a školku Magic Hill“ – tento nápis na plotu vedle volnočasového centra Na Fialce vzbudil na konci léta loňského roku velký rozruch. Místní obyvatelé se totiž až z této cedule a po poklepání základního kamene dozvěděli, jaká stavba má na posledním volném pozemku po bývalém zahradnictví vzniknout. Nyní město hledá nejvhodnější řešení, které budou akceptovat jak občané, tak investor stavby.

Nejen podle starousedlíků se zde stala základní chyba, protože stavební záměr takového významu a rozsahu si zasloužil širší diskuzi stavebníka (tj. soukromého investora) s obyvateli již ve svém zárodku.

Město se do věci vložilo na podzim, kdy obdrželo jako účastník stavebního řízení žádost o souhrnné vyjádření ke stavbě spolu s projektovou dokumentací. Do té doby nebylo možné projekt jakkoliv posuzovat. Od podání žádosti město jedná se stavebníkem zejména o zajištění dostatečné dopravní a technické infrastruktury, což by mělo být, jako u jiných srovnatelných staveb, řešeno tzv. plánovací smlouvou. Požadavky města jsou podle radnice přiměřené, férové a vychází z možností dle platné legislativy.

Od listopadu 2014 proběhlo několik setkání s občany a jedno veřejné projednání, kde investor představil záměr a odpovídal na dotazy občanů. Setkání se zúčastnili jak odpůrci výstavby, tak i její podporovatelé. Obě skupiny také sepsaly několik petic. Na základě připomínek občanů i města investor provedl několik změn projektu. Podobně město upravilo v plánovací smlouvě na žádosti občanů některé požadavky na investora.

Místní obyvatele, kteří se většinou staví proti výstavbě, nejvíce trápí hrozba dalšího zvýšení dopravní zátěže a dočasná nemožnost připojení objektů škol na veřejnou kanalizaci.

„Je ovšem důležité si uvědomit, že největší zásah do lokality Na Fialce přinesla v nedávné době výstavba sídliště Bydlení v Alejích. Soud potvrdil, že územní povolení z roku 2006, na jehož základě výstavba probíhá, bylo vydáno v rozporu s územním plánem,“ připomíná starosta Vladimír Kořen 
/Klidné město/. Povolením i těchto nových bytů se vyčerpala kapacita říčanské ČOV a tím se prakticky zastavila výstavba v Říčanech na několik let. Území je maximálně vytížené a důsledky teď bohužel začíná pociťovat celá oblast.

 

Jak vyřešit problém s parkováním?

„Když se nám již nepodařilo dříve schválenou necitlivou bytovou výstavbu zredukovat, měl jsem za to, že alespoň zanesení plochy pro Občanskou vybavenost (OV), namísto původně plánovaných Bytových domů (BH), bude pro zbytek oblasti vnímáno jako úspěch. Tato změna totiž výrazně snížila tlak na území,“ dodává starosta. „Navíc rozhodnutí majitelů, že na pozemku vystaví školu a školku, jsme považovali za přínos pro občany Říčan, neboť již nyní se potýkáme s nedostatečnou kapacitou našich škol,“ komentuje místostarostka pro školství Hana Špačková /Klidné město/.

 

 

Část dnešních problémů s dopravou a zejména parkováním způsobují i návštěvníci volnočasového centra Na Fialce. „Problém s parkováním nemusel ani nastat, kdyby se k zástavbě celé lokality včetně sídliště přistoupilo koncepčně od začátku. Dnes však parkování musíme řešit. Město plánovalo vybudovat na vlastní náklady několik stání podél ulice Mánesova, kde dnes auta často stojí na trávě. V případě výstavby školy by tento problém mohl odpadnout, protože by na náklady investora vzniklo přes 30 nových parkovacích míst, která by sloužila střídavě pro školu a školku, volnočasové centrum, sokolské hřiště i místní obyvatele. Tyto provozy totiž mají své návštěvní špičky většinou v různých časech. Správcem parkovišť by bylo pravděpodobně město,“ popisuje radní David Michalička /Klidné město/ a starosta ho doplňuje: „Další alternativou je celou oblast pro dopravu uzavřít, ať dospělí a děti chodí pěšky nebo jezdí na kole. To je možná lepší způsob, než obětovat obyvatele, kteří v oblasti žijí desítky let. Neustupovat pohodlným je nejklidnější řešení.“

Pokud bude do té doby mezi odbory města a investorem dohoda na textu plánovací smlouvy a dalších ujednání, měli by zastupitelé na březnové schůzi tyto dokumenty schvalovat a následně vydat souhrnné vyjádření města ke stavbě. Prozatímní diskuze nasvědčují tomu, že hlasování může být velmi těsné.

Adéla Ambrožová

tisková zpráva města Říčany

 

Nejdůležitější požadavky města, co by měl investor vybudovat dle plánovací smlouvy

  • Rozšíření Mánesovy ulice na 2 pruhy (v úseku Nerudova – Sokolská)
  • Vybudování chodníku a veřejného osvětlení ve stejném úseku Mánesovy ulice
  • Vybudování parkoviště s objízdnou komunikací pro 23 aut v ulici Mánesova (včetně předání do správy města)
  • Vybudování parkoviště pro 10 míst v ulici Na Fialce u MŠ (včetně předání do správy města)
  • Vybudování dalších dílčích chodníků a napojení na stávající komunikace
  • Vybudování kamerového bodu městské policie pro zvýšení bezpečnosti

 

Město navíc v lokalitě plánuje následující opatření

  • Zpracování nezávislé dopravní studie včetně návrhu opatření
  • Zavedení parkovacích zón pro rezidenty
  • Investiční záměr rekonstrukce vozovky a chodníků v ulici Nerudova
  • Regulace parkování na nově vybudovaných místech u ZŠ a MŠ tak, aby byla využitelná pro potřeby škol, VC Na Fialce, sokolského hřiště a místních obyvatel

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena