Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 18. srpna 2025, svátek má Helena

Informace z radnice

Zpráva o stížnostech, peticích a ostatních podáních za rok 2021

Agendu stížností, petic a ostatních podání podle organizačního řádu Městského úřadu v Říčanech (MěÚ) zajišťuje útvar interního auditu města Říčany (ÚIA) v souladu s platnými právními a vnitřními předpisy. ÚIA vede centrální evidenci agendy v softwaru TAS, kde sleduje dodržování lhůt pro vyřízení a v případě potřeby organizuje koordinační schůzky ke zpracování odpovědi či místní šetření. Každoročně předkládá Radě města Říčany a kontrolnímu výboru Zastupitelstva města Říčany zprávu o stížnostech, peticích a ostatních podáních za příslušný kalendářní rok.

 

Souhrnný přehled stížností, petic a ostatních podání za rok 2021

 

Stížnosti

Petice

Ostatní podání a podněty

Šetření VOP

Přijato za rok 2021 celkem:

z toho tři stížnosti byly na organizace, jejichž zřizovatelem či zakladatelem je město Říčany

39

6

33

4

Z toho důvodné

5

 

 

 

            částečně důvodné

2

 

 

 

            nedůvodné

29

 

 

 

            nevyřízené v roce 2021

3

 

 

 

 

Ve srovnání s obdobím roku 2020 vzrostl počet stížností a petic. Počet ostatních podání a podnětů a šetření veřejného ochránce práv poklesl.

 

Na úřad bylo doručeno šest petic občanů:

  • Nesouhlas s výstavbou bytových domů na Masarykově náměstí, Říčany
  • Nesouhlas s umístěním nádob strukturovaného odpadu na rohu ulic Habrová a Lesní, Říčany
  • Přetížená a hustá doprava v ulici Rooseveltova, Říčany, zvýšená prašnost, hluk, žádost o výměnu povrchu vozovky
  • Přerostlé stromy a špatný stav oplocení v ulici Halasova, Říčany
  • Petice za vrácení nádob separovaného odpadu do lokality ulic Habrová x Zelená, Říčany
  • Nesouhlas s návrhem výstavby venkovního bazénu u rybníka Marvánek (varianta č. 1) a za areálem Oáza (varianta č. 2).

Vedení města se podněty v peticích zabývalo, v několika případech proběhlo i osobní jednání s petenty.

 

Stížnosti dle § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád

Občané si stěžují na chování či projevy úřední osoby nebo na nesprávný úřední postup. Z 36 stížností vyřízených v roce 2021 bylo 29 nedůvodných, 2 částečně důvodné a 5 důvodných.  U důvodných či částečně důvodných stížností byla přijata opatření -  např. odstraněním nesprávné praxe či přijetím opatření v personální rovině.

Nejvyšší počet stížností směřoval na práci odboru správních agend a dopravy (OSAD) – oddělení úsekového měření rychlosti, oddělení registru vozidel a řidičů, oddělení přestupků v dopravě a silniční správní úřad. Zde si stěžují občané, kterým byly uděleny pokuty za spáchání dopravního přestupku – nejčastěji překročení povolené rychlosti, a na chování úředníků. U přestupků je nejčastěji důvodem k podání stížnosti neznalost průběhu řízení. Tajemník MěÚ přijal organizační opatření ke zlepšení práce oddělení dopravy OSAD a převedl od 1. 1. 2022 agendu silničního speciálního stavebního úřadu pod odbor stavební úřad.

Další stížnosti směřovaly na postup odboru sociálních věcí a zdravotnictví, stavební úřad a jedna stížnost na chování zaměstnance na odboru živnostenský úřad.

Většina ostatních podání a podnětů směřovala k výkonu samosprávy a poukazovala na stav komunikací, napojení na veřejnou kanalizaci a vodovod, vybudování vodovodu, údržbu zeleně, letní a zimní úklid města. Další podání reagovala na projekt „Parkuj dobře v Říčanech“ a zavedení placených parkovacích zón. Vedení města spolu s oddělením technické správy řešilo otázky občanů k parkování přímo v terénu. Další podněty směřovaly například na řešení dopravní situace v okolí ulic Leknínová x Mozartova x Stulíková a v lokalitě ulice Jizerská, hluk z komunikace v ulici Rooseveltova, dotazy na otevření prodejny Květ a na výstavbu nové základní školy.    

MěÚ Říčany odeslal odpovědi na podané stížnosti, petice a ostatní podání v zákonem stanovených lhůtách i v podmínkách omezení provozu úřadu z důvodu coronavirové pandemie.

 

Od poloviny roku 2017 používají občané pro hlášení různých závad a nedostatků mobilní aplikaci Říčany v mobilu. Ta umožňuje zjištěné nedostatky poslat přes aplikaci přímo odpovědné osobě na MěÚ a zároveň umožňuje i sledovat jejich vyřízení. V roce 2021 bylo touto cestou podáno 912 podnětů, což je o 232 více než v roce 2020. Nejvíce podnětů bylo podáno na silnice a dopravní značky – celkem 37 %, dále odpady a kontejnery 17 % a veřejnou zeleň 13 %.

Věra Likešová

vedoucí útvar interního auditu