Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s.

  • 19. srpna 2025, svátek má Ludvík

Informace z radnice

Zpráva o stížnostech, peticích a ostatních podáních za rok 2022  

Každoročně útvar interního auditu předkládá Radě města Říčany a kontrolnímu výboru Zastupitelstva města Říčany zprávu o stížnostech, peticích a ostatních podáních za příslušný kalendářní rok. Současně je zpráva zveřejněna i v městském věstníku Kurýr.   

V roce 2022 bylo podáno nejméně stížností, petic a podnětů za posledních pět let.

Ve stížnostech podaných podle § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád si občané stěžovali zejména na postup ve správním řízení, na nečinnost, chování a podjatost úředníků.  Z 27 stížností podaných v roce 2022 bylo 24 nedůvodných. U stížností, které byly shledány částečně důvodné (1) a důvodné (2), byla přijata opatření v personální rovině, aby se zamezilo opakování situace. 

 

Nejvyšší počet stížností (9) směřoval na práci odboru správních agend a dopravy (OSAD) – oddělení úsekového měření rychlosti a oddělení přestupků v dopravě.  Zde si stěžují občané, kterým byly uděleny pokuty za spáchání dopravního přestupku a to zejména za překročení povolené rychlosti a porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích. Důvodem k podání stížnosti je nejčastěji neznalost průběhu řízení.   

 

Další odbory, kam tradičně směřují stížnosti s ohledem na vykonávané agendy, jsou odbor právní – přestupky proti občanskému soužití (4), odbor správy majetku (3), odbor sociálních věcí a zdravotnictví (2) a Městská policie (2). Dvě stížnosti se dotýkaly činností organizací zřízených městem – obě byly po prošetření shledány nedůvodnými. 

Je potěšující, že oproti minulým obdobím nebyly na MěÚ doručeny stížnosti na nedodržování lhůt ve správním řízení na odborech, které vykonávají agendy státní správy.  

Ostatní podání a podněty byly v roce 2022 různého zaměření -  od klasických podání, které se týkají hluku ze sportovišť, osvětlení, občanského soužití po připomínky k Městské či projektu „Parkuj dobře“ nebo umístění sochy na Masarykově náměstí.    

MěÚ Říčany odeslal odpovědi na podané stížnosti, petici a ostatní podání v zákonem stanovených lhůtách. 

Od poloviny roku 2017 používají občané pro hlášení různých závad a nedostatků aplikaci Říčany v mobilu. Ta umožňuje zjištěné nedostatky poslat přes aplikaci přímo odpovědné osobě na MěÚ Říčany a zároveň umožňuje i sledovat jejich vyřízení. V roce 2022 bylo touto cestou podáno 798 podnětů, z toho nejvíce na údržbu a stav silnic a dopravních značek (42%). Další podněty obdobně jako v minulých letech  směřovaly na přeplněné kontejnery (16%), nefunkční veřejné osvětlení (10%),  zlepšení údržby dětských hřišť a sportovišť (10%) a veřejné zeleně (10%).