Adaptační kurzy pro šesťáky
Přišli na druhý stupeň s očekáváním i obavami. V novém prostředí je čekají kamarádi z páté třídy, ale také neznámí spolužáci, kteří do Bezručovky nastoupili z jiných škol nebo přijeli z Ukrajiny. Místo jediné paní učitelky, která je bezpečně provedla prvním stupněm, se teď v jednotlivých předmětech budou setkávat s různými učiteli a odlišnými požadavky. Jak to všechno zvládnou?
Chtěli jsme šesťákům jejich vstup na druhý stupeň usnadnit, a proto třídní učitelé připravili ve spolupráci s lektory Projektu Odyssea „startovací“ kurzy, které proběhly v příjemném prostředí Podhradí u Ledče nad Sázavou. Postupně se jich během října zúčastnily třídy 6. A (20 žáků), 6. B (24 žáků) a 6. C (26 žáků).
Cílem třídenních kurzů bylo stmelit třídu a vytvořit z ní silnou partu, která umí „táhnout za jeden provaz“. Týmové hry a netradiční aktivity učily žáky spolupracovat, společně zvládat náročné situace, případně řešit konflikty. Část programu rozvíjela schopnost vyjadřovat vlastní názory a také respektovat odlišné postoje druhých. Žáci si nastavili pravidla chování ve své třídě a na závěr vyrobili třídní vlajku. O silné zážitky nebyla nouze, a tak bylo zajímavé sledovat, jak postupně roste důvěra žáků k učitelům a mezi dětmi navzájem. Kruh důvěry byl uzavřen.
Z adaptačního soustředění v Ledči nad Sázavou jsem odjížděla s pocitem, že „moje“ 6. C je dobrá parta, ve které bude radost učit.
Iva Mašková
„Já čtu tobě, ty čteš mně“
Měsíční projekt 8. C, aneb jak se učit, spolupracovat a tvořit. Komunikační a slohová výchova s tématem „vypravování“ je již pro osmáky tradičním opakováním. Slohový postup znají, umí psát přímou řeč i nastavit a rozvrstvit děj. Jak tedy dát smysl tomu, proč ZASE psát vypravování? Třeba spojit jej s literárním žánrem pohádky, připomenout si známé i méně známé příběhy a prvky tradiční i moderní pohádky, následně připravit svoji vlastní, autorskou, pro známého čtenáře.
Naplnili jsme různé kompetence, učili se, rozvíjeli a psali. Ale také se skamarádili s našimi vlastními čtenáři, a tak trochu se vrátili do mladších let. Pohádky našich osmáků totiž vznikaly pro předem určené publikum – 2. D. S myšlenkou najít nové a zábavné téma sepsali žáci příběhy o princeznách, zvířatech, hračkách, ale i tancích či počítačových hrách. Vytvořili pohádky klasické i komiksové, nesoucí názvy např. „Tajemství slunečného lesa“, „Mrakulum“, „Prd a Smrk“, „Turbopěst“ nebo „Rudolf a Míček“. Několik dalších pohádek doplnil také „Пончик“ našich ukrajinských spolužáků.
Své autorské příběhy se osmáci vydali ve čtvrtek přečíst přímo do druhé třídy. Natrénovali si hlasité čtení a někteří připravili i různé doplňkové úkoly či otázky ke svým textům. Odměnou jim byly nejen čtenáři udělené podtržené jedničky s hvězdičkami, ale i drobné dárečky. V pondělí nás pak druháčci navštívili na druhém stupni a pro osmáky si naopak natrénovali čtení svých knížek. Připomněli nám Maxipsa Fíka a za krásné čtení dostali sladkou odměnu.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena